Meer zonnepanelen, toch minder uitvallende omvormers

Door actieplan Fluvius blijft aantal klachten dalen

Fluvius zet zijn inspanningen verder om uitvallende omvormers van zonnepanelen te vermijden, en met succes. Dat bewijst de verdere afname van het aantal openstaande klachten. Aan de vooravond van een hopelijk zonnige zomer, analyseerde de netbeheerder op basis van geanonimiseerde data uit een miljoen digitale meters welke aansluitingen dreigen last te krijgen van dit fenomeen. De netwerkchecker, een handige online tool om na te gaan of je risico loopt op een uitvallende omvormer, kreeg bovendien een make-over. Klanten kunnen nog makkelijker en accurater nagaan of ze risico lopen.

Uitvallende omvormers van zonnepanelen zorgden de afgelopen jaren regelmatig voor kortstondige problemen bij een klein deel van de één miljoen zonnepaneeleigenaars. Op momenten dat er veel zon en dus veel eigen productie, maar weinig verbruik is, kan het gebeuren dat er tijdelijk en heel lokaal een te hoge spanning op het elektriciteitsnet dreigt te komen. Dan vallen de omvormers van de zonnepaneelinstallaties uit, om zowel het elektriciteitsnet als de elektrische installatie in huis te beschermen. In 2023 werden 5042 klachten gemeld die gelinkt waren aan dat soort situaties. Om die problemen structureel aan te pakken, versterkte Fluvius vorig jaar zijn actieplan met nieuwe maatregelen: Uitvallende omvormers van zonnepanelen: Fluvius versterkt actieplan .

Halvering klachten in 2024

Dankzij het gerichte actieplan kon de netbeheerder het aantal klachten halveren. (Minder klachten over uitvallende omvormers door actieplan Fluvius)  Naast structurele werken aan het elektriciteitsnet en het bijplaatsen van cabines, zoals voorzien in het tienjarig investeringsplan (Fluvius stuurt Investeringsplan bij door sterkere elektrificatie bedrijven) van de netbeheerder, werkte die ook kortetermijnoplossingen uit. Zo gebruikt Fluvius sinds vorig jaar een dikker bovengronds kabeltype dat de hogere pieken op het elektriciteitsnet beter aankan. En dankzij de data uit de digitale meter kan het netbedrijf aankomende spanningsproblemen proactief detecteren en verhelpen.

Daling zet zich verder

Die gerichte investeringen vertalen zich dit voorjaar opnieuw in een daling van de klachten over uitvallende omvormers. In de periode van januari tot en met mei van dit jaar ontving Fluvius 5 procent minder klachten dan in dezelfde tijdsspanne vorig jaar (1 255 tegenover 1 321) ondanks het zonnigere voorjaar en 8,5 procent meer zonnepaneelinstallaties die het voorbije jaar op het elektriciteitsnet werden aangesloten. Na een halvering van de klachten vorig jaar, zet de dalende trend zich dus duidelijk verder.

Slechts 1% hoog risico

Met nog veel mooie zomerdagen in het vooruitzicht, is het voor iedereen belangrijk dat die positieve evolutie aanhoudt. Daarom voerde het netbedrijf tijdens een zeer zonnige periode in april een grondige studie uit bij ongeveer een miljoen aansluitpunten. Die moest nagaan welke klanten een hoog of een laag risico hebben op een uitvallende omvormer. Het goede nieuws daarbij is dat slechts één procent een hoog risico loopt om de omvormer van de zonnepanelen in periodes met veel zon te zien uitvallen.

Meer duiding door nieuwe netwerkchecker

In afwachting van een definitieve oplossing, door een netversterking of het bijplaatsen van een cabine, wil Fluvius zijn klanten graag duidelijk informeren over de toestand van hun lokaal elektriciteitsnet – en het effect ervan op hun omvormer. Dat doet het netbedrijf door deze maand een nieuwe versie te lanceren van de netwerkchecker op mijn.fluvius.be. De online tool voor mensen met een vermoeden van een uitvallende omvormer kreeg een stevige make-over: gebruiksvriendelijker en met informatie op basis van gegevens uit de digitale meter.

De netwerkchecker toont met een verklarende grafiek heel duidelijk in welke risicogroep je zit: hoog, gemiddeld of laag. ​ En is er effectief al een spanningsklacht? Dan krijgt de klant meteen ook een indicatieve oplossingstermijn te zien.

 

5000 bevragingen per maand

Net als het geval is met het actieplan, blijft ook de netwerkchecker voortdurend in beweging. Zo kan iedere gebruiker bij elk bezoek feedback geven over de gebruikservaring. Daarmee kan Fluvius dan aan de slag om de tool nog beter toe te spitsen op de noden van de klant. Maandelijks kijken zo’n 5000 Vlamingen via de netwerkchecker of ze risico lopen op een uitvallende omvormer. Zij gaven de netwerkchecker een score van 4,2 op 5.

Compensatievergoeding

Ondanks alle positieve evoluties en gunstige vooruitzichten die de geplande investeringen bieden, blijft het natuurlijk knap vervelend als de omvormer nu uitvalt. Als de installatie is aangemeld in mijn.fluvius.be en de oorzaak van de uitval ligt niet bij de binneninstallatie, dan heeft de klant recht op een compensatie voor dit ongemak. Wanneer Fluvius het euvel niet kan verhelpen binnen de 30 dagen na het melden van het probleem, dan wordt het forfaitaire bedrag automatisch op de bankrekening gestort. Dat gebeurt telkens eind november, nadat de netbeheerder hiervoor zelf contact opneemt met de betrokken klant. ​

Raadpleeg de netwerkchecker via Mijn Fluvius - Aanmelden

Vragen over uitvallende omvormers? Vind hier alle info: Wat met uitvallende omvormers? | Fluvius

Lara Lammens

Lara Lammens

Corporate Woordvoerder, Fluvius

 

 

 

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fluvius

Fluvius is het netbedrijf dat verantwoordelijk is voor het aanleggen, beheren en onderhouden van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering en warmte. Fluvius beheert ook het gemeentelijke openbare verlichtingspark. In totaal beheert het bedrijf 230.000 kilometer aan nutsleidingen en 7 miljoen aansluitingen. Fluvius is in alle Vlaamse steden en gemeenten actief. 

Neem contact op met

Brusselsesteenweg 199 9090 Merelbeke-Melle

pers@fluvius.be

www.fluvius.be