Minder klachten over uitvallende omvormers door actieplan Fluvius

Aan het einde van de zomer maakte Fluvius opnieuw een balans op van het aantal spanningsklachten en uitvallende omvormers bij Vlaamse zonnepaneelinstallaties. In 2023 piekte dat aantal klachten nog tot 5042. Fluvius breidde dit voorjaar zijn actieplan uit om die aantallen terug te dringen. En met succes, want het aantal klachten zakte eind september naar 2613. En hoewel we dit jaar een mindere zomer hadden, met 15% minder zonne-energie, kwamen er wel meer dan 200 000 zonnepaneelinstallaties bij die voor veel meer zonne-energie op de lokale elektriciteitsnetten zorgden.

Dit jaar kwamen er al meer dan 200 000 zonnepaneelinstallaties bij. Dat resulteerde echter niet in meer klachten.

Netwerken voor morgen: cruciaal voor de energietransitie

Fluvius benadrukt dat het issue met spanningsproblemen en uitvallende omvormers bij zonnepaneel-eigenaars hiermee zeker niet van de baan is. Ondanks de goede resultaten. De geplande investeringen in de lokale elektriciteitsnetten via sterkere kabels, zwaardere transformatoren en extra distributiecabines blijven nodig om de toekomstige groei van zonnepanelen, elektrische voertuigen, warmtepompen en elektrificatie van bedrijven te kunnen opvangen. Fluvius investeert hier de volgende jaren volop in. Daarbij krijgt 40% van de laagspanningsnetten een upgrade. In 2024 heeft Fluvius ook al 548 nieuwe cabines geplaatst. Die cabines zorgen voor netversterkingen, maar worden ook gebruikt om nieuwe verkavelingen te voeden of om bestaande oudere (en kleinere) cabines te vervangen.

“Onze lopende investeringsplannen voor de bouw van de netwerken voor morgen blijven nodig om problemen in de toekomst te vermijden.” Koen Wouters, Fluvius

“Dit jaar waren er iets minder zonne-uren dan in 2023, maar de piekmomenten met veel zon bleven natuurlijk wel aanwezig. De overblijvende klachten zijn dikwijls situaties waarbij een investering in een bijkomende elektriciteitscabine nodig is. Het kost tijd om de nodige gronden te vinden, de cabine te bouwen en in te richten, en te koppelen aan het elektriciteitsnet. ​ Daarnaast zien we het aantal nieuwe zonnepaneelinstallaties, maar ook laadpalen voor elektrische voertuigen en bedrijven die omschakelen naar elektriciteit, almaar toenemen. Onze lopende investeringsplannen voor de bouw van de netwerken voor morgen blijven nodig om problemen in de toekomst te vermijden”, aldus Koen Wouters van Netbeheer bij Fluvius.

Fluvius investeert volop in de netwerken voor morgen. Daarbij krijgt 40% van de laagspanningsnetten een upgrade. In 2024 heeft Fluvius ook al 548 nieuwe cabines geplaatst.

Klachten gehalveerd: 0,25% meldt hinder

Omdat de zon voor iedereen in de straat op hetzelfde moment schijnt, en omdat niet alle zonnepaneeleigenaars hun opgewekte stroom direct zelf verbruiken, kan het elektriciteitsnet tijdelijk en zeer lokaal overbelast raken. Vooral in landelijke gebieden, waar de netten langer zijn, geeft dat soms problemen. Daardoor kan het zijn dat de omvormers op die netwerken uitvallen en de zonnepanelen even geen energie meer opwekken. Vorig jaar ontving Fluvius in totaal 5042 klachten over uitvallende omvormers op een totaal van toen 925 000 zonnepaneelinstallaties, of 0,55 % van het totaal. ​

Fluvius lanceerde een uitgebreid actieplan om die klachten aan te pakken. Concreet ging het om een reeks maatregelen op korte, middellange en lange termijn. Er kwam ook een netwerkchecker op “mijn.fluvius.be” waarmee elke klant meteen kan zien of er in zijn buurt nog openstaande klachten zijn. ​

“Vooral de doorgedreven analyse van de spanningsdata van digitale meters heeft ons geholpen om zeer doelgericht spanningsklachten aan te kunnen pakken.” Koen Wouters, Fluvius