Vlaming verbruikte 8 procent minder elektriciteit en 13 procent minder gas

Gezinnen deden dit voorjaar zichtbaar inspanningen om hun energieverbruik onder controle te houden

In de voorbije eerste jaarhelft van 2022 stuurden de Vlaamse gezinnen naast hun gasverbruik ook hun elektriciteitsverbruik bij. Dat daalde zelfs gemiddeld met 8,4% per maand ten opzichte van 2021. Voor aardgas zette de eerder vastgestelde daling van januari en februari zich verder door met gemiddeld 12,7% per maand. Opvallend: gezinnen met zonnepanelen slaagden erin om meer van hun zonnestroom onmiddellijk te verbruiken: 11% gemiddeld meer. Voor de zonnige maand mei gaat het zelfs om 21% meer.

De cijfers komen uit een interne en anonieme data-analyse van Fluvius bij een grote groep digitale energiemeters, opgesteld bij gezinnen over heel Vlaanderen. Voor deze analyse gaat het telkens om de digitale verbruiksinfo van 50.000 digitale elektriciteitsmeters bij klanten mét en zonder zonnepanelen, en 100.000 digitale aardgasmeters.

Elektriciteit: flinke daling van januari tot juni

De 50.000 digitale elektriciteitsmeters bij Vlaamse gezinnen zonder zonnepanelen registreerden een structurele daling van het elektriciteitsverbruik. Voor elk van de voorbije 6 maanden draait de daling gemiddeld 8,4% ten opzichte van dezelfde jaarhelft in 2021 (7% in januari en april, 9% in februari en maart, 10% in april, 12% in mei en 5% in juni). Gemiddeld genomen daalt het verbruik tussen de 0,38 en 0,92 kilowattuur (kWh) per dag. Een ‘thuiswerkeffect’, met meer elektriciteitsverbruik in de coronamaanden januari en februari en minder in de maanden erna, kon niet worden vastgesteld. De daling was merkbaar in zowel in de piek- als de daluren en in alle provincies.

De cijfers geven aan dat de Vlaming gaat voor aanpassingen op langere termijn, die elke maand opnieuw een daling van het verbruik opleveren. Fluvius kan uit de cijfers niet zien hoe dat precies gebeurde maar waarschijnlijk gaat het om klassieke investeringen of gedragsveranderingen die vaak worden aangeraden, zoals de plaatsing van ledlampen, de vervanging van oude elektrische toestellen, een lagere temperatuur voor de boiler of een afschakelbare verdeelstekker aansluiten.

Gezinnen met zonnepanelen: meer zonnestroom direct verbruikt

Voor het eerst deed Fluvius een analyse van 50.000 gezinnen met een digitale meter én zonnepanelen. Ook bij die groep klanten is een soortgelijke structurele daling in elektriciteitsverbruik vast te stellen. Opvallend voor deze groep is dat de injectie van overschotten zonnestroom op het net voor sommige maanden fors terugviel ten opzichte van 2021. Gemiddeld daalde ze met 11%. Voor de maand mei gaat het zelfs om een daling van 21%.

De verschillen in aantal uren zonneschijn ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2021 werden uitgevlakt. De enige verklaring hier is dat deze gezinnen meer zonnestroom onmiddellijk zelf verbruikten, door hun verbruiksgedrag aan te passen of met de hulp van een thuisbatterij of een elektrische wagen. Alle zonnestroom die daar heen gaat, komt immers niet terug naar het net. Belangrijk: al deze metingen werden gedaan bij gezinnen met een digitale elektriciteitsmeter die ook toegang kunnen krijgen tot gedetailleerde feedback over hun energie-afname en -injectie. Dat laat hen ook toe om er actiever op in te grijpen dan gezinnen die nog een oude mechanische teller hebben.

Gas: eerder gemeten verbruiksdaling zette zich door

Begin maart stelde Fluvius al een flinke daling vast in het gasverbruik, gemeten bij 100.000 gezinnen met een digitale gasmeter. Toen mat Fluvius een daling van 5% in januari en 16% in februari, temperatuurverschillen uitgevlakt. Fluvius onderzocht de verbruiksinfo nu opnieuw bij 100.000 digitale gasmeters voor de eerste 6 maanden van 2022 ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Daaruit blijkt dat de verbruiksdaling zich doorzette, gemiddeld met 12,7% (16% in maart, 11% in april, 18% in mei en 37% in juni). De daling is vast te stellen in alle Vlaamse provincies.

Ook hier blijkt de Vlaming zijn gasverbruik dus structureel te hebben bijgestuurd, bijvoorbeeld door de thermostaat een graadje lager zetten of ’s nachts minder te verwarmen, sommige radiatorkranen in huis te sluiten of lager te zetten, de keteltemperatuur iets te verlagen of verouderde gastoestellen te vervangen door zuinige exemplaren.

200.000 gezinnen volgen verbruik online op: bijna verdubbeling in half jaar tijd

Fluvius ziet sinds begin dit jaar een enorme groei van het aantal klanten met digitale meters die digitale verbruiksinfo actief raadplegen. Op het klantenportaal mijn.fluvius.be kunnen gezinnen met digitale meters gratis hun verbruik opvolgen, zelfs per kwartier voor elektriciteit en per uur voor gas. Het aantal gezinnen dat dit actief doet is in de voorbije 6 maanden bijna verdubbeld, van 115.000 begin januari tot 200.000 vandaag, of een toename van 14.000 per maand. Vandaag staan er meer dan 1.700.000 digitale elektriciteits- en gasmeters opgesteld in Vlaanderen bij ongeveer 1 miljoen gezinnen. Eén op vijf Vlaamse gezinnen is dus al actief aan de slag met zijn digitale verbruiksinfo. ​

Alle gemiddelden zijn berekend als ‘gewogen gemiddelde’.

Corporate woordvoerder (perscontact), Fluvius