Fluvius scant 5 000 km rioleringsbuizen tegen 2027

De komende jaren onderwerpt netbeheerder Fluvius zijn hele Vlaamse rioolnet aan een grondige scan. Bedoeling is om met behulp van zowel manuele als robotcamera’s de toestand van de kwetsbaarste stukken van onze riolen te controleren.

Omdat de Vlaamse Overheid een duidelijk zicht wil op alle rioleringen op zijn grondgebied, bundelden alle rioolbeheerders in Vlaanderen begin 2022 de inventarisatie van hun respectieve netwerken in één centraal systeem. De volgende stap na deze inventaris is de toestand van de aanwezige buizen na te gaan. In het bijzonder richt Fluvius zijn aandacht op de risicovolle onderdelen van het rioleringsnet, gebaseerd op bijvoorbeeld leeftijd en ligging.

Vanaf half oktober zetten Fluvius en de technici van MJ Oomen en Greanconsult – die de rioolscan in opdracht op zich nemen – hun inspectiemethoden op punt in een beperkt pilootgebied. Daarna is de rest van Vlaanderen aan de beurt. We gaan daarbij te werk in twee golven. Eerst worden de meest kritieke delen van het netwerk gecontroleerd. Dat gebeurt met behulp van een mobiele robotcamera die door de rioolbuizen zal rijden. De minder risicovolle stukken bekijken we op basis van foto’s vanuit de put. ​ Stellen we gebreken vast, dan volgt alsnog een inspectie met robotcamera.

Fluvius beheert meer dan 12 000 km rioleringsbuizen, waarvan er 5 000 km moet geïnspecteerd worden. Verwacht wordt dat tegen het einde van 2023 al een kwart van het rioleringsnet is bekeken. De meest kritieke onderdelen moeten zijn afgewerkt tegen eind 2025. Voor de overige, minder risicovolle stukken staat de deadline op eind 2027.

Rijdende rioolcamera (Foto Greanconsult)