Wateroverlast: Fluvius helpt Waalse netbeheerder bij herstellingswerken

Door de extreme overstromingen van vorige week, die vooral Wallonië hard hebben getroffen, zitten nog steeds duizenden gezinnen zonder elektriciteit en gas. Vooral netbeheerder RESA, actief in regio Luik, staat voor een gigantische opdracht om de energiebevoorrading te herstellen. Daarom schiet Fluvius graag te hulp. Tientallen Fluvius-technici boden zich spontaan aan. Donderdagochtend gingen de eerste ploegen er aan de slag. ​

Technici helpen elkaar in nood

Net na de extreme natuurramp was één van de eerste prioriteiten van alle netbeheerders ​ om overzicht te krijgen op de situatie. De grootste opdracht ​ ligt bij de controle van alle getroffen huisaansluitingen, zowel gas als elektriciteit. Daarnaast is er natuurlijk heel wat werk voor de opkuis en herstelling van bijvoorbeeld voetpadkasten, cabines en meterlokalen.

De eerste hulpploegen van Fluvius verzamelden op donderdagochtend 22 juli in Herstal voor een opstartvergadering om dan verspreid aan de slag te gaan in onder meer Chaudfontaine, Vaux-sous-Chèvremont, Esneux en Pepinster. Ze krijgen hun opdrachten van RESA ondersteund door een virtueel coördinatiecentrum van Fluvius in Leuven, eveneens bemand door vrijwilligers. Actuele info over de herstelwerken staat hier: RESA - Infos intempéries dans la région liégeoise | Resa.

Er wordt telkens gewerkt in ploegen van 4 technici, die ook beschikken over eigen veiligheids- en werkmateriaal en voertuigen. De technici van Fluvius overnachten in de buurt en werken 5 dagen op een rij door. Daarna worden ze afgelost door een nieuw team vrijwilligers. Elke ploeg die aan de slag gaat, neemt vooraf een corona-sneltest af.

Wim Den Roover, directeur Netuitbating bij Fluvius: ‘De voorbije dagen werd ik overspoeld met vragen van ​ collega’s die willen helpen. Gezinnen van energie voorzien is onze kernopdracht, dus onze vaklui hebben van nature een reflex om in de bres te springen als er mensen zonder nutsvoorzieningen zitten. Die grote solidariteit maakt me bijzonder trots en wordt ook in dank afgenomen door onze Waalse collega’s. Ik wil al onze technici van harte bedanken en veel succes toewensen. Samen komen we hier doorheen!’

Meer info over hoe jij veilig kan omgaan met je energiebevoorrading bij overstroming? Lees dan onze blog: Overstromingen: wat te doen met elektriciteit en gas? | Fluvius