Vlaanderen heeft potentieel voor 1096 slimme laadhubs tegen 2030

In een recente studie gerealiseerd door Fluvius en Bond Beter Leefmilieu (BBL) in samenwerking met The New Drive is het potentieel van slimme laadhubs in Vlaanderen in kaart gebracht. Tegen 2030 kan Vlaanderen maar liefst 1096 publieke laadhubs realiseren, goed voor 6.600 laadpunten. Een belangrijke stap om de verdere uitrol van laadinfrastructuur op openbaar terrein te ondersteunen.

Slimme laadhubs voor een vlotte uitrol van elektrische mobiliteit

De oprichting van slimme laadhubs of laadpleinen, speelt een cruciale rol in de toekomst van elektrische mobiliteit. Slimme laadhubs zijn centrale locaties waar twee of meerdere laadpalen via één netaansluiting aangeboden worden. Zo kunnen meerdere elektrische voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen en door gebruik te maken van ‘slim laden’ is er een potentieel lagere netbelasting. ​ ​

Deze slimme laadhubs spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van elektrisch rijden, zeker in stedelijke en voorstedelijke gebieden waar er vaak geen plaats is om een privé laadpaal te plaatsen. Ze kennen verschillende maatschappelijke voordelen zoals een grotere laadzekerheid voor de e-rijder en een efficiëntere ruimtelijke inplanting. Daarnaast kunnen de laadhubs ook ontmoetingsplaatsen worden met extra voorzieningen voor buurtbewoners. Ook deelwagens kunnen hier een plek hebben. Zo helpen de laadhubs mee aan een slimme verandering in hoe we ons in de toekomst verplaatsen.

De studie benadrukt dat deze laadhubs een mogelijke oplossing kunnen bieden om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen door meerdere laadpunten te groeperen op één netaansluiting en door in te zetten op slim laden, om zo bv. de avondpiek te verminderen.

“Via slimme laadhubs kunnen we publieke laadpalen slimmer uitrollen, zeker in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Dit helpt om de groei van elektrische auto’s op te vangen en geeft lokale overheden en netbeheerders de handvaten om hun infrastructuur aan te passen aan de juiste netcapaciteit en zo gerichte investeringen te doen in het kader van de netwerken voor morgen” zegt Guy Cosyns, directeur Klantendienst en Databeheer bij Fluvius.

“De nieuwe Vlaamse Regering trekt de kaart van strategisch geplaatste slimme laadpleinen, wat heel positief is. De nieuwe concessie voor publieke laadpalen, die er tegen voorjaar 2025 moet liggen, biedt een uitstekende kans om hier concreet mee aan de slag te gaan.” zegt Naomi Cambien, beleidsmedewerker mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu.

Voordelen voor burgers, lokale besturen en netbeheerders

Slimme laadhubs bieden verschillende voordelen:

  • Burgers, vooral in (voor)stedelijke gebieden, krijgen via slimme laadhubs meer laadzekerheid, wat bijdraagt aan het gebruiksgemak. Bewoners zonder mogelijkheid tot plaatsen van een privé-laadpaal, krijgen zo de kans om hun wagen eenvoudig te laden.
  • Lokale besturen kunnen de ruimtelijke inpassing van laadinfrastructuur beter organiseren en er zo meer draagvlak voor creëren. Ook de mogelijkheid om in te zetten op andere diensten zoals deelmobiliteit, draagt hiertoe bij. De integratie van individuele publieke laadpalen op openbaar domein in stedelijke omgeving blijkt niet altijd evident. Laadhubs verdienen daarom een belangrijke plek in het beleid voor de uitrol van elektrische mobiliteit in stedelijke omgevingen.
  • Netbeheerders kunnen de laadinfrastructuur efficiënter uitrollen (1 slimme laadhub versus meerdere verspreide laadpalen). Door in te zetten op slim laden, kunnen de laadpieken in de avond verschoven worden naar de nacht. Hierdoor kan de piekbelasting gespreid worden, wat de netbeheerders helpt om de beschikbare netcapaciteit efficiënt te benutten.

Een visie voor de toekomst: het regeerakkoord als kader.

De Vlaamse regering heeft slimme laadhubs ook opgenomen in het regeerakkoord voor de periode 2024-2029. De studie bevestigt de strategische waarde van slimme laadhubs als onderdeel van het toekomstig beleid rond duurzame mobiliteit.

De uitrol van slimme laadhubs sluit perfect aan bij de doelstellingen van het regeerakkoord, en vormt een belangrijke pijler voor de elektrificatie van het wagenpark en de verduurzaming van onze mobiliteit.

Op weg naar 2030: een future-proof laadnetwerk

Met de opkomst van elektrische voertuigen en de uitbreiding van de laadinfrastructuur, is het duidelijk dat slimme laadhubs een mogelijke oplossing kunnen bieden in de overgang naar duurzame mobiliteit. Deze studie biedt een solide basis voor de verdere ontwikkeling van laadinfrastructuur in Vlaanderen en toont aan hoe slimme laadhubs kunnen bijdragen aan een groenere toekomst. Deze piste laat netbeheerder Fluvius ook toe om doordachte keuzes te maken bij het investeren in de netwerken voor morgen.

Lees hier de volledige studie

Lara Lammens

Lara Lammens

Corporate Woordvoerder, Fluvius

Naomi Cambien

Beleidsmedewerker Mobiliteit, Bond Beter Leefmilieu

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fluvius

Fluvius is het netbedrijf dat verantwoordelijk is voor het aanleggen, beheren en onderhouden van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering en warmte. Fluvius beheert ook het gemeentelijke openbare verlichtingspark. In totaal beheert het bedrijf 230.000 kilometer aan nutsleidingen en 7 miljoen aansluitingen. Fluvius is in alle 300 Vlaamse steden en gemeenten actief. 

Neem contact op met

Brusselsesteenweg 199 9090 Melle

pers@fluvius.be

www.fluvius.be