Vlaanderen bekroont Fluvius voor uitwisseling digitale-meterdata

Op de Trefdag van Digitaal Vlaanderen mocht Fluvius gisterenavond de award voor ‘API van het jaar’ in ontvangst nemen. Die prijs kreeg het netbedrijf voor de uitwisseling van verbruiksdata uit de digitale energiemeters met externe energiedienstverleners. Daarmee kan elke Vlaming energieadvies op maat krijgen: een belangrijke stap om zuiniger, slimmer en groener met energie om te kunnen gaan, cruciaal voor de energietransitie.

Al 26 energiedienstverleners aangesloten

Elk gezin met digitale energiemeters voor elektriciteit en gas kan gratis zijn verbruiksdata online raadplegen via het klantenportaal mijn.fluvius.be. Zo krijgt het beter zicht op zijn verbruik en eventuele injectie van energie. Het is de eerste stap om zuiniger, slimmer en groener met hun energie om te kunnen gaan, broodnodig voor de energietransitie.

In maart 2021 maakte Fluvius het ook mogelijk voor bepaalde bedrijven om toegang te krijgen tot die digitale verbruiksdata van klanten, uiteraard pas na expliciete goedkeuring. Hiermee opende het de poort naar een nieuwe generatie (online) energiediensten en -advies op maat. In de praktijk loopt dat via een ‘API’ (Application Programming Interface): een automatische gegevenskoppeling tussen de gegevens uit het klantenportaal mijn.fluvius.be met externe databanken. Zo’n koppeling kan pas na de afsluiting van een ‘datatoegangscontract’ met Fluvius waarin ook alle strenge privacyregels staan.

Vandaag zijn er al 26 bedrijven (zie overzicht) die dankzij de gegevenskoppeling energieadvies op maat kunnen aanbieden aan klanten met digitale meters.

Gegevens van 1 dag oud

Belangrijk: de gegevens die Fluvius deelt met energiedienstverleners, na toestemming van de klant, zijn informatief en minstens één dag oud. Op dezelfde manier kunnen ook zeer gedetailleerde kwartierwaarden voor elektriciteit en uurwaarden voor gas worden opgevraagd, ook hier pas na expliciete goedkeuring van de klant. Wie nog een stap verder gaat en aan de slag wil met live-data uit de digitale meters kan dat ook door een ‘slimme app’ te koppelen met hun digitale meter, via de gebruikerspoort. Een overzicht van al die toepassingen staat op de webpagina maakjemeterslim.be.

Guy Cosyns, directeur Databeheer bij Fluvius: ‘We zijn bijzonder trots op deze award. De energietransitie draait op volle toeren. Vandaag zijn er al 1.100.000 digitale meters in Vlaanderen. En de eerste groep klanten is nu al volop aan de slag met de digitale-meterdata op ons klantenportaal om hun energiegebruik zuiniger, slimmer en groener te maken. Maar dat kan nog fors worden uitgebreid door energiediensten en -advies op maat in te schakelen. En daarom is de digitale uitwisseling met externe dienstverleners via onze API een schot in de roos. We zien de interesse daarin alleen maar toenemen.’

Meer info over de award: Wedstrijd 'API van het jaar 2021' | Vlaanderen Intern