Uitvallende omvormers zonnepanelen: Fluvius plaatste voorbije jaar al 523 nieuwe elektriciteitscabines

Nieuwe digitale cabines belangrijk voor de energietransitie

Netbeheerder Fluvius heeft tussen juni 2022 en vandaag al 523 nieuwe distributiecabines geplaatst in Vlaanderen. Voor de komende maanden zijn nog 498 cabines extra gepland. Die ‘huisjes’ in het straatbeeld zijn de knooppunten in het elektriciteitsnet die voor een vlotte verdeling van elektriciteit tot in iedere straat zorgen, belangrijk in het licht van de energietransitie en nieuwe toepassingen als elektrische mobiliteit en warmtepompen. De cabines helpen ook uitvallende omvormers van zonnepanelen tegen te gaan, een problematiek die vooral in Limburg en het Hageland extra aandacht vraagt.

Fluvius kondigde vorig jaar in juni al aan dat het in de komende tien jaar 4 miljard extra wil investeren in de Vlaamse distributienetten voor elektriciteit. De extra investering is nodig om het net klaar te maken op grote aantallen elektrische wagens, warmtepompen, zonnepanelen en nieuwe noden in de industrie. Eén van de maatregelen is de aanpassing van meer dan 22.000 distributiecabines, en de plaatsing van nieuwe digitale cabines op punten waar het elektriciteitsnet onvoldoende capaciteit overhoudt voor de toekomst.

Zo werden in heel Vlaanderen de voorbije maanden al 523 nieuwe digitale cabines geplaatst en staan er voor heel 2023 nog 498 nieuwe gepland. In de provincie Limburg gaat het om 162 exemplaren, in het Hageland om 57 exemplaren. In Limburg speelt de problematiek van de uitvallende omvormers het hardst: klanten krijgen er vaker dan elders te maken met zonnepanelen die op erg zonnige dagen moeite hebben met het terugleveren van stroom doordat het net er sneller verzadigd geraakt. Als reactie daarop gaan de omvormers in een veiligheidsstand en produceren ze tijdelijk ook geen stroom meer. De oorzaak ligt bij de specifieke historische structuur van het Limburgse distributienet: de afstanden tussen de distributiecabines zijn er groter. Het plaatsen van nieuwe elektriciteitscabines als extra ‘knooppunten’ in het Limburgse net creëert nieuwe capaciteit, waardoor zonnepanelen minder vaak uitvallen.

De Vlaming kiest steeds vaker voor zonnepanelen: op dit moment zijn er meer dan 762 500 PV-installaties, waarvan 100 000 nieuwe installaties in 2022. Bijgevolg kreeg Fluvius tot nu toe 1168 meldingen van uitvallende omvormers van zonnepanelen. Voor heel 2022 ging het vorig jaar om bijna 3000 meldingen. In de helft van de gevallen kan een lokale, snelle ingreep in de buurt een oplossing bieden. In de andere gevallen zijn stevigere technische werken nodig, met de plaatsing van een nieuwe cabine als zwaarste maatregel. Om de juiste plaatsen voor de nieuwe cabines te bepalen, ontwierp Fluvius de zogenaamde ‘hexagoon-analyse’.

Peter Kellens van Fluvius: "We verzamelden belangrijke parameters, zoals de onderlinge afstand tussen de huidige cabines, de afstand tussen onze klanten en de cabines waarop ze zijn aangesloten, en het aantal spanningsklachten. Aan de hand van die factoren verdeelden we het elektriciteitsnet in zeshoeken (hexagonen). We kunnen op die manier een snelle analyse maken van ons net en van de zones met veel spanningsproblemen. Dat doen we niet enkel reactief, maar ook proactief. We willen ons net zo goed mogelijk klaarstomen voor de toekomst, want de elektrificatie zal alleen maar toenemen."

Meer informatie over uitvallende omvormers vind je op onze website en blog.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius