Uitrol digitale meters bij prosumenten zit op schema 

De uitrol van digitale energiemeters bij de laatste grote groep van 403.000 Vlaamse zonnepaneel-eigenaars zit op schema. Concreet gaat het om klanten met zonnepanelen jonger dan 15 jaar en gekeurd vóór 1 januari 2021, die nog tot eind 2024 uitstel kregen. In totaal plaatste Fluvius intussen al digitale meters bij 67.000 van die Vlaamse prosumenten. Voor 336.000 anderen wordt de plaatsing nog dit jaar ingepland. ​ 

Hoewel de uitrol van digitale meters bij prosumenten op schema zit, merkt Fluvius wel dat er soms verkeerde informatie circuleert via sociale media. En die kan verwarring veroorzaken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de compensatieregeling voor de ‘teruggedraaide teller’ en de retroactieve investeringspremie. Fluvius zet dan ook in op extra informatie met deze 4 hoofdboodschappen: 

  1. Saldo ‘teruggedraaide teller’ wordt automatisch gecompenseerd

    Als Fluvius langskomt om de digitale meter te plaatsen, berekenen we automatisch of er nog een saldo ‘teruggedraaide teller’ is. Dat is het verschil tussen de meterstand bij de vorige eindafrekening en de meterstand bij de metervervanging. Dat saldo wordt dan bij de eerstvolgende eindafrekening verrekend, net als bij het vroegere systeem van de terugdraaiende teller. Prosumenten verliezen bij de plaatsing dus nooit hun al opgebouwde zonnestroom. ​

    Let wel: klanten wachten na de plaatsing best tot hun eerstvolgende jaarafrekening om bijvoorbeeld van energieleverancier te veranderen of te switchen tussen één of tweevoudig uurtarief. Want dan komt hun saldo wel terug op nul, zoals vroeger al het geval was. Hetzelfde geldt voor het opstarten van energiedelen, maandelijkse afrekeningen of het SMR3-meetregime. ​ ​
  2. Wacht niet te lang met je premie-aanvraag ​

    Klanten die hun zonnepanelen lieten plaatsen tussen 2014 en eind 2020 hebben vaak nog recht op een retroactieve investeringspremie. Voor een gemiddelde installatie ligt dat bedrag tussen de 1000 en 2000 euro. Na de plaatsing van de digitale meter heeft de klant nog 6 maanden tijd om de premie aan te vragen. En na 31 december 2025 kan de premie niet meer aangevraagd worden. We roepen klanten dan ook op om zeker te checken of ze nog recht hebben op een premie en die best meteen aan te vragen zodra de digitale meter is geplaatst. Meer info over de retroactieve investeringspremie staat hier. ​ ​
  3. De digitale meter wijzigt niets aan groenestroomcertificaten

    Heb je als klant nog recht op groenestroomcertificaten? Dan verandert de plaatsing van de digitale meter daar niets aan. Dat systeem blijft dus gewoon doorlopen zoals voorheen. ​
  4. Afspraak verplaatsen kan, maar beperkt

    Zoals bij elke klant die een digitale meter krijgt, stuurt Fluvius ook elke prosument enkele weken op voorhand een uitnodiging om een afspraak vast te leggen. De metervervanging zelf duurt doorgaans een uurtje. Wie wordt uitgenodigd, kan zijn afspraak zelf inplannen op een moment dat past.

    Klanten moeten hun afspraak wel tijdig vastleggen en kunnen die ook niet verschillende keren verschuiven. De plaatsing is immers verplicht. Bovendien kunnen klanten bij overmatig uitstelgedrag worden beschouwd als weigeraar wat ertoe kan leiden dat ze het recht op een premie verliezen. Tijdig inplannen is dus de boodschap. ​ 

Lees meer over deze 4 topics in de blog op de Fluvius-website: https://www.fluvius.be/digitale-meter-zonnepanelen 

Meer dan 4,4 miljoen digitale meters in Vlaanderen 

Over alle klantengroepen heen waren er voor héél Vlaanderen eind februari 2025 al 4.403.000 digitale meters voor elektriciteit en gas geplaatst in Vlaanderen. In bijna 7 op 10 woningen, appartementen en kleine bedrijven staan ze al opgesteld. Liefst 742.000 gezinnen volgen hun energieverbruik actief op via mijn.fluvius.be. Zo’n 224.000 klanten gebruiken daar een slimme app of sturingssysteem voor. Meer info staat op: www.fluvius.be/digitalemeter

Lara Lammens

Lara Lammens

Corporate Woordvoerder, Fluvius

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fluvius

Fluvius is het netbedrijf dat verantwoordelijk is voor het aanleggen, beheren en onderhouden van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering en warmte. Fluvius beheert ook het gemeentelijke openbare verlichtingspark. In totaal beheert het bedrijf 230.000 kilometer aan nutsleidingen en 7 miljoen aansluitingen. Fluvius is in alle Vlaamse steden en gemeenten actief. 

Neem contact op met

Brusselsesteenweg 199 9090 Merelbeke-Melle

pers@fluvius.be

www.fluvius.be