Spectaculaire hijswerken voor de energietransitie in hartje Gent

Zeker geen alledaags zicht deze week in de Jan-Baptist Guinardstraat in Gent. Daar moest Fluvius een nieuwe elektriciteitscabine over een herenhuis hijsen om ze ter plaatse te kunnen krijgen. De nieuwe cabine zal de elektriciteitsnetten in de buurt mee versterken, broodnodig voor het snelgroeiende aantal zonnepanelen, warmtepompen en elektrische voertuigen.

Elektriciteitsnetten versterken…

Ook in hartje stad draait de energietransitie volop en moet Fluvius de elektriciteitsnetten versterken. Tussen de Bagattenstraat en de Jozef Plateaustraat was zo’n netversterking nodig, in eerste instantie door een groot bouwproject waarbij een nieuwe school, appartementen en woningen werden opgericht. De verwarming van alle wooneenheden loopt er via elektrische warmtepompen, en de ondergrondse parking voorziet elektrische oplaadpunten. Daarnaast zullen ook de andere gebouwen in de buurt almaar meer warmtepompen, elektrische voertuigen en zonnepanelen krijgen, waardoor er ook daar een groei wordt verwacht in de elektriciteitsvraag. Via de nieuwe distributiecabine kan Fluvius daarop inspelen.

… ook als er weinig plaats is

“Dit is een typisch voorbeeld van een situatie waarbij de energietransitie om almaar meer elektrisch vermogen vraagt”, zegt Kim De Bruycker, projectbeheerder van Fluvius in Gent. “Dan moeten we onze netten uitbreiden en versterken, maar in hartje stad is het niet eenvoudig om daar ruimte voor te vinden. In dit geval hebben we afgesproken om de nieuwe cabine te plaatsen achter het nieuwbouwproject in de Jan-Baptist Guinardstraat. De nieuwe elektriciteitscabine kon echter niet door de koetspoort en moest dus over de huizen worden getild met een zware kraan. Eens ter plaatse moeten we ze onmiddellijk koppelen met onze netten, want ze vervangt een werfcabine die daar een tijdje terug werd geplaatst. Van daaruit biedt ze de nodige uitbreidingsmogelijkheden voor de scholen, bedrijven, gezinnen in de onmiddellijke omgeving.”

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius