Simulatietool Fluvius gidst klanten naar juiste prijs

Fluvius.be brengt aansluittarieven dichter bij de klant

Zonnepanelen, warmtepompen, elektrisch rijden, digitale meters... . Een groeiend aantal Vlamingen omarmt de energietransitie. Soms vereist deze keuze ook aanpassingen aan de elektriciteits- of aardgasaansluiting. Bij nieuwbouw of uitgebreide renovaties kan zelfs een volledig nieuwe aansluiting nodig zijn. In beide gevallen is het begrijpelijk dat consumenten graag willen weten wat de kosten zullen zijn. Met slechts enkele klikken in onze simulatietool op www.fluvius.be/tarieven krijgt de klant voortaan direct antwoord op deze vraag.

Er zijn tal van situaties waarin een aanpassing van de aansluiting nodig is of een nieuwe aansluiting moet worden geïnstalleerd. Wanneer iemand een elektrische auto koopt en deze thuis wil laden, kan het nodig zijn om de elektriciteitsaansluiting te verzwaren. Tijdens renovaties kan een klant mogelijk de gasmeter op een andere locatie willen plaatsen, of de aansluiting volledig laten wegnemen.

Vroeger moesten klanten een lange lijst met tarieven doorspitten, die jaarlijks wordt goedgekeurd door de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG), om te weten hoeveel dit zou kosten. Veel klanten hadden ook moeite om die informatie correct te interpreteren. De meesten hebben weinig tot geen technische achtergrond en begrijpen vaak niet het verschil tussen bijvoorbeeld vermogen en spanning.

Meteen online opzoeken én aanvragen

Fluvius introduceert nu een gebruiksvriendelijke tool waarmee snel de kosten kunnen worden berekend voor de gewenste werkzaamheden. De tarieventool helpt klanten door de complexe situaties heen. Door middel van een aantal vragen worden ze naar het passende tarief geleid. Indien nodig ontvangt de gebruiker extra informatie om de juiste keuze te maken. Momenteel maken al ongeveer 120 klanten per dag gebruik van de tool, en bijna 95 procent van hen krijgt direct het juiste tarief voor de gevraagde aanpassing of installatie.

Wat de tool nog handiger maakt, is dat zodra de klant op de hoogte is van de kosten voor de aansluiting of aanpassing, deze ook meteen online een aanvraag kan indienen.

In enkele situaties kan de tool niet onmiddellijk het juiste antwoord bieden, vooral wanneer belangrijke informatie nodig is die de klant mogelijk niet meteen bij de hand heeft. Niet iedereen weet bijvoorbeeld zeker of er een 230- of 400 volt netwerk in de straat ligt. Maar dat is geen probleem: de medewerkers van Fluvius zullen de ontbrekende informatie zelf opzoeken en de klant een offerte op maat sturen.

Digitale campagne brengt de tool onder de aandacht

De tarieventool wordt onder de aandacht gebracht via de online 'Wakosta?'-campagne, die vanaf 16 februari op verschillende sociale mediaplatformen van start gaat. In de campagne staan herkenbare voorbeelden van situaties waar consumenten mee te maken krijgen centraal.

 

Björn Verdoodt

Björn Verdoodt

Corporate woordvoerder (perscontact), Fluvius

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Fluvius

Fluvius is het netbedrijf dat verantwoordelijk is voor het aanleggen, beheren en onderhouden van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering en warmte. Fluvius beheert ook het gemeentelijke openbare verlichtingspark. In totaal beheert het bedrijf 230.000 kilometer aan nutsleidingen en 7 miljoen aansluitingen. Fluvius is in alle 300 Vlaamse steden en gemeenten actief. 

Neem contact op met

Brusselsesteenweg 199 9090 Melle

[email protected]

www.fluvius.be