Ronse krijgt ‘future proof’ elektriciteitsnet

Netbedrijf Fluvius heeft de grote vernieuwingswerken aan het elektriciteitsnet van Ronse afgewerkt. In de voorbije maanden bouwde het twee nagelnieuwe schakelposten, verbonden met een volledig gemoderniseerd transformatorstation. Dat zijn telkens cruciale knooppunten in het elektriciteitsnet die ervoor zorgen dat de inwoners van de stad Ronse en omstreken ook in de toekomst kunnen rekenen op stabiele en betrouwbare energiebevoorrading.

Fase 1 succesvol afgerond

De belangrijkste knooppunten in het elektriciteitsnet van Ronse en omstreken waren aan vernieuwing toe en zaten op piekmomenten dicht bij hun capaciteitslimieten. Het bestaande transformatorstation van Ronse, één van de 250 belangrijkste elektrische knooppunten in Vlaanderen, moest dan ook worden gemoderniseerd en uitgebreid met extra capaciteit en aansluitingsmogelijkheden.

Daarom startten Fluvius en transportnetbeheerder Elia, de bouwheer van het transformatorstation, met een belangrijk vernieuwingsproject. Het transformatorstation werd grondig vernieuwd en voorzien van alle moderne standaarden en technieken, ook voor monitoring en aansturing op afstand.

Tegelijk bouwde Fluvius twee nieuwe schakelposten in Ronse: Schakelpost Gas en Schakelpost Vierwegen. Dat zijn grote nieuwe elektriciteitsposten die worden gevoed door het transformatorstation en telkens een ruime regio kunnen voorzien van elektriciteit. Samen met de aanleg van nieuwe elektriciteitskabels vormen ze het kloppende hart van het nieuwe ‘future proof’ elektriciteitsnetwerk van de streek.

Vlot verloop zonder grote hinder voor de buurtbewoners

Wim Verkest, exploitatieagent Elektriciteit bij Fluvius: “Zowel de bouw van de nieuwe schakelposten als de aanleg van de bijbehorende toevoerkabels werd uitgevoerd volgens een minutieus stappenplan. Dat zorgde ervoor dat alle werken elkaar snel opvolgden in een vloeiende beweging. De aanleg van de nieuwe toevoerkabels is begonnen op 24 augustus en fase 1 is -helemaal volgens planning- afgerond op 19 november. We zijn blij dat we deze omvangrijke werken hebben kunnen uitvoeren zonder grote hinder voor de buurtbewoners. Enkel de Kapellestraat moest een tijd worden afgesloten vanaf de Spinstersstraat tot aan de Molekensstraat. Maar daarvoor werd een omleiding voorzien via de Molekensstraat en de Bierinkstraat.”

Fase 2

In het vernieuwde transformatorstation is een deel van de belasting intussen overgezet van de oude naar de nieuwe toevoerkabels. Fase 2 van deze werken start in oktober 2022 en zal zonder hinder of wegenwerken verlopen. Transportnetbeheerder Elia verplaatst dan nog de grote transformatoren in het station. Daarna kan Fluvius de resterende oude voedingskabels overzetten naar de nieuwe, maar daar zullen bewoners en bedrijven in de buurt niets van merken.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius