Meer dan 1000 projecten rond energiedelen

Vlaanderen gaat actief aan de slag met de digitale meter

De Vlaming ontdekt almaar vaker het nut van de digitale meter. Dat merken we niet alleen aan de sterke stijging aan registraties op het Mijn Fluvius-portaal, maar ook aan het aantal klanten dat opgewekte elektriciteit uitwisselt via energiedelen.

Dankzij de digitale meter kunnen klanten hun energieverbruik makkelijk opvolgen. En dat doen ze massaal. Meer dan 400 000 unieke klanten volgen op dit moment hun verbruik op in het klantenportaal ‘Mijn Fluvius’, en daar komen maandelijks 50 000 nieuwe registraties bij. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de start van de energiecrisis in augustus 2022.

Daarnaast telt Vlaanderen intussen al meer dan duizend projecten met een actieve vorm van energiedelen. Klanten delen daarbij energie met zichzelf, met anderen of ze nemen deel aan persoon-aan-persoonverkoop. De energiecrisis zet ook meer en meer Vlamingen aan hun verbruik nauwkeuriger op te volgen aan de hand van de data uit de digitale meter. Dat zien we dus aan het aantal registraties op ‘Mijn Fluvius’, maar ook aan het stijgend aantal aanvragen voor nieuwe producten of diensten zoals maandfacturatie.

Populariteit energiedelen groeit

Via energiedelen wissel je zelf opgewekte, in het net geïnjecteerde energie met andere afnemers. Je deelt of verkoopt dus per kwartier je overtollige productie, de elektriciteit die je niet zelf gebruikt.

We tellen op vandaag 1 076 projecten rond energiedelen:

• In 22 projecten deelt men energie binnen een appartement (bv. verschillende bewoners die samen profiteren van de energie van gemeenschappelijke zonnepanelen).
  • In 497 projecten verkoopt men energie persoon-aan-persoon (verkoop en afname van energie tussen één verkoper en één ontvanger).
  • In 549 projecten delen klanten energie met zichzelf (bv. energie van de zonnepanelen thuis gebruiken in het buitenverblijf).

Deze vormen van energiedelen bestaan sinds midden 2022 en zijn de voorbije maanden sterk in aantal gestegen. Zo stond begin september de teller voor alle projecten samen nog slechts op 186. Sinds begin dit jaar is het ook mogelijk om deel te nemen aan energiegemeenschappen en meervoudige persoon-aan-persoonverkoop. Die projecten zijn recenter, en dus liggen de aantallen lager:

• Er zijn 3 projecten rond energiegemeenschappen.
  • Er zijn 5 projecten met meervoudige persoon-aan-persoonverkoop.

Ook maandfacturatie neemt toe

Om gebruik te maken van energiedelen, moeten klanten eerst aan hun leverancier expliciet toestemming geven om hun verbruik in kwartierwaarden te ontvangen. Dit laat de klant bovendien toe om te kiezen voor maandfacturatie, waarbij je dus maandelijks een afrekening ontvangt in plaats van jaarlijks. Die maandfacturatie is intussen geactiveerd voor 30 000 digitale elektriciteitsmeters en meer dan 15 000 digitale gasmeters. Begin september 2022 waren dit er respectievelijk slechts 4 000 en 300. Ook hier zien we dus een sterke stijging.