Klanten Vlaamse Energieleverancier en Watz dienen voorschotfactuur Fluvius niet te betalen als zij reeds een contract hebben met een andere leverancier

Klanten van de Vlaamse Energieleverancier (VEL) en Watz die van noodleverancier Fluvius een factuur hebben gekregen voor hun verbruik vanaf 8 (VEL) of 21 december (Watz), hoeven deze niet te betalen als ze kunnen aantonen dat ze een nieuw contract met ingang op 8 of 21/12 hebben afgesloten bij een andere commerciële leverancier. Klanten moeten dat bewijs zo snel mogelijk bezorgen via www.fluvius.be. Als de nieuwe leverancier bevestigt dat er inderdaad een contract is afgesloten, verrekent Fluvius de voorschotfactuur met de slotfactuur, waardoor gezinnen in veruit de meeste gevallen niets hoeven te betalen.

Eind vorige week ontvingen we meldingen van klanten die een tussentijdse factuur hadden ontvangen voor de elektriciteit en/of gas die Fluvius hen als noodleverancier in december had geleverd, waarbij deze klanten beweerden dat ze een nieuw contract hadden afgesloten bij een andere leverancier, dat met terugwerkende kracht zou ingaan de dag nadat hun oude leverancier van de Vlaamse energiemarkt was verdwenen (8/12 voor VEL en 21/12 voor Watz). Deze klanten hadden dus ook geen factuur van Fluvius verwacht.

Vertraging bij doorgeven leverancierswissel

Bij nazicht van deze meldingen, blijken de nieuwe contracten nog niet geregistreerd te staan in onze systemen. Als een leverancier een nieuw contract met een klant sluit, moet die dat digitaal melden bij Fluvius. Zo weten we van elke klant bij welke leverancier die zijn elektriciteit en/of gas afneemt. Door de grote toevloed aan nieuwe klanten hebben sommige leveranciers echter achterstand opgelopen bij het doorgeven van deze ‘leverancierswissel’. Daardoor kon Fluvius niet weten dat deze klanten een nieuw contract bij een andere leverancier hadden afgesloten en verstuurde het als noodleverancier terecht een voorschotfactuur voor december.

Fluvius verrekent verstuurde facturen

We begrijpen dat het in deze specifieke situatie voor gezinnen vreemd zou overkomen dat ze deze factuur eerst moeten betalen, om ze daarna terugbetaald te krijgen. Binnenkort zal hun nieuwe leverancier immers eveneens het verbruik voor diezelfde periode aanrekenen. Als je kan aantonen dat je een contract hebt afgesloten bij een andere leverancier, zal Fluvius de voorschotfactuur verrekenen met de slotfactuur. Gezinnen waarvan het contract ingaat op 8 of 21 december, zullen niets moeten betalen omwille van het geringe verbruik op die ene dag.

Wat kan je doen?

Bezorg het bewijs – een kopie van de brief of mail waarin de nieuwe leverancier bevestigt dat je een contract hebt afgesloten – aan Fluvius. Dat kan op www.fluvius.be.

Neem contact op met je leverancier. Die moet de leverancierswissel digitaal aan Fluvius bevestigen. Zo weet Fluvius dat je een nieuw contract hebt afgesloten en kan de verrekening van je verbruik bij Fluvius als noodleverancier correct gebeuren.

Website preview
Faillissement Vlaamse energieleverancier | Fluvius
Ben je klant bij de Vlaamse Energieleverancier? Dan wordt Fluvius vanaf 7/12/2021 voor maximaal 60 dagen jouw noodleverancier. Je valt niet zonder elektriciteit of aardgas.
Fluvius