Klanten van failliet Vlaamse Energieleverancier worden snel aan nieuw leveringscontract geholpen

Na het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier gaan de klanten massaal op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Goed nieuws is dat het vlot verloopt. Na twee dagen werden al 26.000 nieuwe contracten voor gas en elektriciteit afgesloten (dit omvat 20 procent van de 129.000 betrokken elektriciteits- en gascontracten). De markt is dus klaar om de 70.000 getroffen klanten te helpen in hun zoektocht naar een nieuw commercieel product.

De voorbije dagen zijn al 26.000 nieuwe gas- en elektriciteitscontracten met een commerciële leverancier afgesloten door vroegere klanten van de failliete Vlaamse Energieleverancier. Dit gaat om ongeveer 20 procent van de 129.000 contracten (gas en elektriciteit samengeteld) die de 70.000 klanten van de Vlaamse Energieleverancier tot voor kort samen hadden. Deze klanten vertrekken dus al opnieuw bij Fluvius, de netbeheerder die als noodleverancier optreedt. Dit is ook helemaal de bedoeling: ook Fluvius moedigt voormalige VEL-klanten aan om zo snel mogelijk een nieuw contract met een energieleverancier op de vrije markt af te sluiten. De tarieven van commerciële leveranciers zijn in veruit de meeste gevallen goedkoper.

Wat moet u als klant doen?

Laat uw nieuwe energieleverancier weten dat u klant was van de Vlaamse Energieleverancier en snel wil overstappen.

Sluit u vóór 7 januari 2022 een nieuw contract af? ​

• Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf 8 december klant bij hem te worden
  • Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de beheersystemen aangepast worden
  • Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (8/12/2021) en wisselmeterstand (uw meterstand op 8/12/2021) mee aan uw nieuwe leverancier
  • U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier, dit op basis van de nieuwe contractvoorwaarde

Marc Van den Bosch, general manager FEBEG: “Wij raden de klanten aan zeker te vragen dat er vanaf 8 december overgeschakeld kan worden. In sommige gevallen moet dit nog manueel gebeuren via het callcenter of via e-mail, in andere gevallen kan de klant dit zelf automatisch doen via de website van de leverancier. De energieleveranciers stellen alles in het werk om de klanten zo snel mogelijk verder te helpen. Door de grote drukte en vele vragen kan er vertraging optreden bij de klantendiensten. Ook zijn de leveranciers tegelijk bezig met de implementatie van een nieuw centraal marktplatform voor gegevensuitwisseling met de distributienetbeheerders. Wij vragen wat begrip van de klanten. Er wordt hard gewerkt door alle FEBEG-leden om de overgang zo vlot mogelijk te laten verlopen.”

Frank Vanbrabant, CEO Fluvius: “Fluvius is de netbeheerder die - zoals de Vlaamse regelgeving voorziet - als noodleverancier kan optreden als een energieleverancier plots van de markt verdwijnt. We zorgen er op die manier voor dat geen enkele klant van een failliete leverancier zonder elektriciteit of gas komt te zitten. En we maken samen met de commerciële leveranciers opnieuw een vlotte overstap naar de vrije markt mogelijk. Zowel onze Fluvius-teams als die bij alle energieleveranciers zijn daar volop mee bezig. Deze eerste cijfers zijn bemoedigend. Dezer dagen ontvangen alle noodleverancier-klanten sowieso nog communicatie om hen ook persoonlijk te vragen zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten. Dit zal het percentage nieuwe commerciële contracten hopelijk verder verhogen.”

Marc Van den Bosch

General Manager en woordvoerder, FEBEG