Herfststorm Ciarán veroorzaakt 2400 dringende interventies bij Fluvius

De voorbije 24 uur trok herfststorm Ciarán over Vlaanderen. Die veroorzaakte heel wat omgevallen bomen en afgerukte elektriciteitsleidingen. Op 2 november en de daaropvolgende nacht moest Fluvius in totaal 2400 keer uitrukken. Het netbedrijf had daarvoor in totaal 300 technici stand-by. Grote stroompannes of incidenten bleven gelukkig uit. Momenteel worden de laatste schadegevallen nog aangepakt.

Iets minder wind, iets andere richting

In vergelijking met stormen Eunice en Franklin in februari ’22 waaide Ciarán een fractie minder hard, hoewel er toch opnieuw heel wat schade werd veroorzaakt. Omgevallen bomen op onze bovengrondse laagspanningsleidingen, goed voor ongeveer 25% van de lokale elektriciteitsnetten in Vlaanderen, waren de grootste boosdoener. Opvallend was ook dat de storm Vlaanderen binnenviel vanuit Frankrijk en eerst in de regio Kortrijk uithaalde. In die buurt kwam dan ook het grootste aantal oproepen binnen.

“Gelukkig waren we zeer goed voorbereid en stonden alle collega’s dinsdagochtend al paraat”, zegt het hoofd van de technische wachtdienst bij Fluvius. “Over heel Vlaanderen stonden zo’n 300 collega’s stand-by om snel uit te rukken bij problemen. De piek van het aantal oproepen liep gisteren binnen tussen 11 en 15u, dus we konden snel schakelen. Tegen middernacht wisten we alle incidenten definitief of voorlopig te herstellen of te beveiligen.”

“Niet alleen onze technici stonden klaar, maar ook de vele collega’s die oproepen behandelen. Ook ons callcenter en dispatching van onze technische ploegen waren voorzien op heel wat extra oproepen en zorgden voor een goede afhandeling. Fluvius liet de openbare verlichting de hele nacht doorbranden. Dat verhoogde de veiligheid in deze stormsituatie en vergemakkelijkte het werk van de hulpdiensten bij eventuele interventies.”

Corporate woordvoerder, Fluvius

pers@fluvius.be