Fluvius zorgt voor spoedaansluiting nooddorpen Mechelen en Antwerpen

Netbedrijf Fluvius is volop in de weer om de nooddorpen voor Oekraïense vluchtelingen in Antwerpen en Mechelen van elektriciteit te voorzien. In Mechelen werden intussen twee nooddorpen aangesloten, in Antwerpen zijn de aansluitwerken aan het grote nooddorp aan de Middenvijver op Linkeroever in volle gang. Voor beide sites werden nieuwe elektriciteitscabines gebouwd om alle woonunits te voorzien van stroom. In Antwerpen zorgt Fluvius ook voor telecommunicatie-infrastructuur.

Nutsvoorzieningen voorop

De oorlog in Oekraïne heeft een enorme vluchtelingenstroom op gang gebracht, ook naar ons land. Om al deze mensen snel te kunnen opvangen, worden op enkele plaatsen in Vlaanderen nooddorpen gebouwd, onder meer in Mechelen en Antwerpen. De eerste stap in de totstandkoming van die nooddorpen is de aanleg van nutsvoorzieningen, die op deze locaties vaak niet aanwezig zijn. Netbedrijf Fluvius zet alles in het werk om de elektriciteitsaansluiting van de dorpen met spoed te realiseren.

Meerdere sites in Mechelen

In Mechelen komen twee nooddorpen. Het eerste nooddorp van een 60-tal wooncontainers, aan voormalig hotel Montreal in de Duivenstraat, is intussen al aangesloten op het elektriciteitsnet. Fluvius sloot er een tijdelijke distributiecabine met een vermogen van 250 kVA aan op het net om het dorp van elektriciteit te voorzien. ​

Voor het nooddorp van 200 wooncontainers tegenover de Nekkerhal voorzag de stad Mechelen een nieuwe distributiecabine met een vermogen van 800 kVA. Die werd gisteren, woensdag 13 april, aangesloten.

Wervencoördinator Herman Janssens en exploitatie-agent Gert Jockmans van Fluvius bij de nieuwe distributiecabine tegenover de Nekkerhal.

Zeer grote site aan Antwerpse Linkeroever

De stad Antwerpen bouwt dan weer een groot nooddorp aan de Middenvijver op Linkeroever. In een eerste fase zal er plaats zijn voor 600 personen. Om dat dorp te kunnen voorzien van stroom, legt Fluvius een middenspanningskabel aan van de Halewijnlaan langs de Willem Gijselsstraat. Aan het nooddorp plaatste Fluvius een nieuwe distributiecabine met een vermogen van 630kVA. Die zal zes voetpadkasten voeden die op hun beurt de individuele woonunits voorzien van elektriciteit. Fluvius installeert ook tijdelijke openbare verlichting langs de verbindingsweg naar het nooddorp en legt ook een telecommunicatienetwerk aan op de site.

De tijdelijke distributiecabine aan de Middenvijver in Antwerpen werd woensdag geplaatst.

“Zowel het stadsbestuur van Mechelen als dat van Antwerpen schakelden onze hulp in zodra duidelijk werd waar de nooddorpen moesten komen”, zegt Wim Den Roover, directeur Netuitbating van Fluvius. “Zoals bij elk project gingen we eerst op zoek naar de juiste manier om de nooddorpen snel aan te kunnen sluiten met de juiste elektrische vermogens. Snelheid is hier erg belangrijk, dus de collega’s uit onze regio’s Mechelen en Antwerpen én onze vaste aannemers leverden heel wat extra inspanningen om de aansluitingen snel te kunnen realiseren. Ik ben dan ook zeer trots dat we ons steentje kunnen bijdragen aan de opvang van de vluchtelingen uit deze verschrikkelijke oorlog.”