Fluvius zet unieke energieproeftuin in Zellik onder stroom

'Green Energy Park' krijgt vorm

Fluvius heeft twee uit de kluiten gewassen elektriciteitscabines geplaatst op de site van Green Energy Park in het Vlaams-Brabantse Zellik. Dat is een belangrijke mijlpaal bij de start van een ‘energieproeftuin’ die uniek is in Europa. Bedrijven zullen er hun nieuwe energietechnieken kunnen testen in een ‘live’ energiegemeenschap.

Projectontwikkeling met ambitie

Het Green Energy Park is een gezamenlijk project van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Universitair Ziekenhuis Brussel (UZ Brussel). Het gaat over de ontwikkeling van een nieuwe onderzoekscampus in de industriezone Researchpark van Zellik, vlak naast de Brussels Health Campus met het UZ Brussel en de Faculteit Geneeskunde en Farmacie van de VUB. Die campus zal op termijn uitgroeien tot een proeftuincentrum met onder meer het Smart Village Lab, een ​ slimme woon- en werkwijk, met zeven woningen, een snellaadplatform voor elektrische wagens, zonnepanelen, drie windmolens, twee megawattuur wijkbatterijen en nog veel meer.

“Beschouw het als een energiespeeltuin van twintig megawatt,” zegt Jimmy Van Moer, directeur bij Green Energy Park. “We bieden een unieke ‘live’ setting voor bedrijven, academici en onderzoekers om hun technologie te testen. Vandaag mikken we daarbij vooral op elektriciteit, maar op termijn zullen ze hier ook aan de slag kunnen met andere energiebronnen zoals warmte, koude, waterstof en water. Alle toepassingen, of het nu gaat om opslag, data of mobiliteit, zullen ze hier kunnen testen in een omgeving waar verbruik en productie maximaal in evenwicht zijn.”

“Deze proeftuin vormt eigenlijk het Vlaamse energielandschap zoals dat er tussen 2030 en 2050 zal uitzien, maar dan vandaag al helemaal actief,” vult Stijn Adam van Fluvius aan. “En daarin zal Fluvius uiteraard een sleutelrol spelen. Voor ons is het een unieke plek om bij te leren. Bijvoorbeeld over hybride netten, waar verschillende energievormen elkaar aanvullen. Of over lokale energiegemeenschappen, een nieuwe samenwerkingsvorm van klanten, waar we in de komende jaren almaar meer mee te maken zullen krijgen en die ook specifieke uitdagingen zal stellen aan onze netten.”

Alles start met de aansluiting

Zoals bij elke nieuwe verkaveling, start alles met de aansluiting. En hier is die erg bijzonder, want ze bestaat uit twee elektriciteitsposten van elk negen meter lang. De ene is ingericht als een standaard elektriciteitscabine met een transformator van 1000 kVA en slimme technologie om te communiceren met het centrale netbeheersysteem van Fluvius. In de tweede cabine kan allerlei testapparatuur worden geplaatst.

Naast de cabines staat nog een houten constructie: het controlecentrum van Green Energy Park waar de resultaten van elke test nauwkeurig worden opgevolgd. En uiteraard zijn digitale energiemeters ook hier cruciaal: Fluvius plaatste er intussen al veertien, verspreid over de campus.

Meer info over het Green Energy Park? Surf dan naar www.greenenergypark.be.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius