Fluvius wint internationale CHARGE Award

Het Vlaamse netbedrijf Fluvius is deze week door een internationale jury verkozen tot mooiste energiemerk ter wereld in de categorie 'distributie'.

 

Fluvius is één van de winnaars van de CHARGE Awards, ‘het wereldkampioenschap branding voor de energiesector’. Deze internationale prijs bekroont energiebedrijven die zichzelf onderscheiden op het vlak van merkbeleid en communicatie.

De uitreiking van de CHARGE Awards vond maandagavond plaats in de IJslandse hoofdstad Reykjavik. Fluvius won in de categorie ‘distributie’. De internationale jury – bestaande uit energie- en merkspecialisten– koos Fluvius uit een lijst van ondernemingen over de hele wereld. In de finale haalden we het van netbedrijven DTEK Grids (Oekraïne)  en Veitur (IJsland).

De CHARGE Awards zetten het belang van branding binnen de snel veranderende energiesector in de verf. Ze bekronen bedrijven die zich weten te onderscheiden op het vlak van hun merk en communicatie. Naast Fluvius waren er in de andere categorieën ook winnende bedrijven uit Australië, Duitsland, Estland, Italië, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk.

De jury over het nieuwe Fluvius-merk: "Vriendelijk en goed doordacht"

De internationale jury sprak lovende woorden over Fluvius als mooiste ‘distribution brand’: “Fluvius heeft een goed doordacht en sterk samenhangend merk gecreëerd. Het is duidelijk herkenbaar en heel toegankelijk voor een breed publiek, en dat in alle merkuitingen. Het is vriendelijk en staat dicht bij zijn publiek.”

Story image

 

De klant centraal

Fluvius ontstond als eengemaakt Vlaams netbedrijf in 2018, toen Eandis en Fluvius fuseerden. Het grote publiek kent het bedrijf sinds begin 2019, toen Fluvius zich met een campagne voorstelde aan de buitenwereld.

‘Deze nominatie zien we als de mooie bekroning van een intensief branding-traject’, vertelt Isabel Van Cutsem, die als afdelingshoofd Communicatie het project in goede banen leidde. ‘We kregen daarbij de zeer gewaardeerde hulp van communicatiebureau BBDO Belgium, dat ons intensief en professioneel begeleidde tijdens alle stappen in het traject.’
Eandis en Infrax fuseerden met een duidelijke doelstelling: een betere dienstverlening voor iedereen in Vlaanderen, tegen een lagere kost. Isabel Van Cutsem: ‘We willen niet langer een zuiver ingenieursbedrijf met alleen maar een technisch imago zijn. Bij Fluvius werken we niet voor onszelf, maar met en voor de wereld om ons heen. Fluvius profileert zich als een betrouwbare bruggenbouwer die open en vriendelijk omgaat met iedereen die met ons in aanraking komt. Onze klanten en stakeholders staan voor ons centraal. Die filosofie vertaalden we naar een unieke huisstijl met handgeschreven logo, frisse kleuren en een vriendelijke slogan.’

Het idee ‘klant centraal’ komt alsmaar vaker terug in de interne werking en communicatie van Fluvius. Het besef groeit dat we onze processen moeten hertekenen, zodat we niet langer inside out denken, maar wel outside in: wat wil de klant écht van ons, en hoe organiseren we ons om vlot aan zijn verwachtingen tegemoet te komen?

CEO Frank Vanbrabant: bijzonder trots

Toch beseffen we ook dat ‘klant centraal’ een werk van lange adem is’, geeft CEO Frank Vanbrabant aan. ‘Fluvius is slechts één jaar oud, en we hebben nog een lange weg af te leggen om deze grote verandering volledig te realiseren. We zijn pas gestart met een intern veranderingstraject. We werken aan een cultuur van ‘gedeeld leiderschap’. Dat doen we door in te zetten op vertrouwen en een vlakke organisatiestructuur. Ook met de lean-methodologie, die ons helpt om processen vlot bij te sturen, bouwen we aan een omgeving waar elke collega binnen zijn functie meer autonomie zal krijgen. Dat zal mee zorgen voor een snellere, meer klantgerichte aanpak in de komende jaren, die iedereen ten goede komt.
Maar los daarvan ben ik vandaag uiteraard heel blij en bijzonder trots dat het merk Fluvius al internationaal bekroond wordt voor onze geleverde inspanningen. Het geeft volop moed om verder te gaan op de ingeslagen weg’.
Story image

 

#vlotjes: over het merk en de lanceringscampagne

In februari 2019 startte de lanceringscampagne van Fluvius en verscheen het nieuwe, handgeschreven logo in het straatbeeld. De campagne moest het nieuwe bedrijf bekend maken bij alle Vlamingen. Met het oog op de veiligheid (interventies bij gasgeur bijvoorbeeld) en de vlotte dienstverlening is het immers belangrijk dat Fluvius in Vlaanderen een grote naambekendheid heeft.

Met de lanceringscampagne maakte Fluvius zijn slogan (‘Tot bij u’) meteen tastbaar voor al zijn klanten. Er was een spot op radio en tv, die op een sympathieke manier benadrukte dat Fluvius dag na dag voor een vlot energieverkeer zorgt. Het bedrijf bezorgde alle klanten ook onze nieuwe contactgegevens, via een kleurrijke door-to-door-actie. In de folder zat ook een opvallende sticker voor op de meterkast, met daarop de contactgegevens van Fluvius voor dringende oproepen.

Daarnaast trekt het netbedrijf momenteel met een roadshow door Vlaanderen. Op een zestigtal locaties, meestal tijdens een populair event, slaat Fluvius zijn tent op. Fluvius-medewerkers verwelkomen klanten met een kopje koffie, staan hen uitgebreid te woord en geven uitleg over de dienstverlening in de betreffende gemeente of regio.

De resultaten van de campagne zijn goed: na afloop van de eerste golf geeft al 62 procent van de Vlamingen aan Fluvius te kennen. Dit najaar start een tweede campagnegolf.


 

Björn Verdoodt
Björn Verdoodt Corporate woordvoerder (perscontact) at Fluvius

 

Over Fluvius

Fluvius is het nieuwe netbedrijf dat op 1 juli 2018 ontstaan is uit de fusie van Eandis en Infrax. Fluvius is verantwoordelijk voor het aanleggen, beheren en onderhouden van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering, kabeldistributie en warmte, en beheert het gemeentelijk openbare verlichtingspark. In totaal beheert het bedrijf 230.000 kilometer aan nutsleidingen en 7 miljoen aansluitingen. Fluvius is in alle 300 Vlaamse gemeenten actief. 

Fluvius
Brusselsesteenweg 199
9090 Melle