Fluvius vernieuwt belangrijke aardgastoevoer voor Gent-Centrum

Aan de Afrikalaan in Gent voert Fluvius momenteel grote werken uit aan het aardgasnet. De Vlaamse netbeheerder vervangt er vijf verouderde gasafsluiters en legt nieuwe leidingen, onder meer om de schakelfunctie van twee belangrijke toevoerleidingen voor Gent-Centrum te garanderen. Dit project kadert in algemene onderhoudswerken aan het Gentse aardgasnet. De werken duren nog tot midden oktober.

Op twee plekken vlakbij de Decathlon-vestiging aan de Afrikalaan realiseert Fluvius belangrijke vernieuwingswerken aan het Gentse aardgasnet. Vijf enorme gasafsluiters van zo’n 40 jaar oud waren er moeilijk te bedienen. Ze worden nu vervangen door moderne exemplaren. Afsluiters zijn kleppen waarmee je in een leiding de gastoevoer kunt afsluiten.

Twee van deze afsluiters bevinden zich onder de parking van de Decathlon, de drie andere onder het kruispunt van de Afrikalaan met de Aziëstraat. Dergelijke afsluiters zijn ongeveer 2 meter hoog, hebben een diameter van een halve meter (of iets minder, afhankelijk van het type) en wegen zo’n 2 ton (2 000 kg).

Nieuwe afsluitersknoop

Ook onder het kruispunt Afrikalaan-Aziëstraat legt Fluvius een nieuwe afsluitersknoop aan. Dit is een extra verbindingsstructuur tussen parallelle leidingen. Vaak moet een deel van de leiding worden afgesloten bij vernieuwings- en herstellingswerken. Zo’n flexibele afsluitersknoop laat toe om de gastoevoer gemakkelijk en veilig om te schakelen. Zo merkt de klant niets van de werkzaamheden.

Vernieuwing gasnetwerk

De werken aan de Afrikalaan kaderen in een algemeen onderhoudsproject van Fluvius om het aardgasnetwerk in de Arteveldestad te vernieuwen. De omgeving van de Muide-Meulestede-Afrikalaan speelt daarbij een belangrijke rol. Het ontvangststation aan de Rigakaai voedt immers verschillende gastoevoerleidingen die doorlopen naar heel wat Gentse wijken.

Onder het kruispunt Afrikalaan-Aziëstraat lopen twee van deze belangrijke ‘aders’ voor de gasaanvoer van het centrum van Gent een aantal meter parallel naast elkaar. Dit maakte de situatie ideaal voor de aanleg van een nieuwe afsluitersknoop, waarbij beide leidingen aan elkaar gekoppeld zijn.

Totaalproject in drie delen

Eerder voerde Fluvius al twee andere grote vernieuwingsoperaties uit in de wijk. Een tijd geleden werden nieuwe afsluiters geplaatst op een andere toevoerleiding achter de Decathlon, die zorgt voor de gastoevoer naar Mariakerke. En enkele jaren geleden vernieuwde Fluvius de ‘zinker’ aan de Muidebrug. Dat is een leiding die doorloopt op de bodem van een rivier, kanaal of andere waterweg.

Veilig en betrouwbaar

De vernieuwingswerken aan de Afrikalaan vormen voorlopig het sluitstuk van het totaalproject dat Fluvius in de steigers zette om de exploitatie van het aardgasnet te optimaliseren. In volle transitie naar een klimaatneutrale maatschappij in 2050, is het immers de taak van de Vlaamse netbeheerder om de betrouwbaarheid en veiligheid van onze gasleidingen te blijven verzekeren.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius