Fluvius sluit innovatief (werf)batterij-systeem van Cordeel aan op het elektriciteitsnet in Temse

Netbedrijf Fluvius is klaar met de voorbereidende werken om 9 batterijen van bouwgroep Cordeel aan te sluiten op het elektriciteitsnet vanop de site in Temse. Het gaat om 4 stationaire batterijen die de schrijnwerkerij C-Wood van stroom kunnen voorzien en 5 werfbatterijen in containers die daaraan kunnen worden toegevoegd als ze niet worden verhuurd. Dankzij de batterijen kan Cordeel maximaal eigen zonnestroom opslaan en gebruiken, of dynamisch inspelen op hoge of lage prijzen op de energiemarkt. Fluvius deed alle aanpassingen aan de bedrijfsaansluiting van Cordeel om dat mogelijk te maken.

Cordeel innoveert met batterijen

Op heel wat fronten innoveert bouwgroep Cordeel met energie, niet enkel op haar eigen sites maar ook in haar commercieel aanbod richting bedrijfsklanten. En ook batterijen horen bij die duurzame focus. Net als bij residentiële thuisbatterijen kunnen ook bedrijven er hun overschotten lokaal geproduceerde zonne-energie mee opslaan voor later gebruik. Op bouwwerven kunnen ze dan weer worden gecombineerd met bijvoorbeeld zonnepanelen boven op een werfkeet en het gebruik van luide en vervuilende dieselgeneratoren helpen vermijden.

Concreet ontwikkelde Cordeel-dochter C-battery twee innovatieve batterij-opstellingen die ze ook commercieel aanbiedt. Enerzijds gaat het om een stationair systeem met batterijen in een rack-opstelling, met een vermogen van 33 of 66 kVA (kilovoltampère). De racks zijn naar wens parallel te installeren, in functie van de gewenste capaciteit, en zijn bedoeld voor een in-door opstelling op een bedrijfs- of productiesite. Daarnaast ontwikkelde C-battery ook een opstelling ​ in kleine containers die inzetbaar is als werfbatterij, elk met een vermogen van 110 kVA. Die mobiele systemen kunnen zowel worden gebruikt op de site van Cordeel zelf als voor verhuur op bouwwerven. ​

Efficiënter en meer flexibel

Op de grote site van Cordeel aan de iconische boelwerf in Temse werden de voorbije maanden in totaal 9 zo’n batterijen opgesteld: 4 stationaire batterijen en 5 werfbatterijen, goed voor een totaal aansluitvermogen van 704 kVA. Ze laden op met de eigen zonnepanelen van de site, waar onder meer een betoncentrale, ijzervlechterij en prefab-beton-productie zijn gevestigd. De stroom die overdag niet direct wordt verbruikt, wordt zo ingeschakeld om de schrijnwerkerij C-Wood te voorzien van stroom als er geen of weinig zon is.

“De batterijen maken ons energieverbruik efficiënter en meer flexibel, ook op onze werven,” zegt Ivan Vos van C-energy, de Cordeel-dochter die de coördinatie van dit project opnam. “We hangen veel minder af van het weer om maximaal zonnestroom te gebruiken. In de toekomst zullen we nog een stap verder kunnen gaan, bijvoorbeeld door de oplaadtijden ook af te stemmen op de weervoorspellingen en daarnaast, via een dynamisch energiecontract, ook in te spelen op de prijzen op de energiemarkt. Concreet kunnen we de batterijen dan laten volladen op momenten die voor ons het meest gunstig zijn. En op momenten van hoge prijzen, bijvoorbeeld bij weinig wind of zon, kunnen we de batterijstroom dan weer maximaal zelf aanwenden of injecteren op het elektriciteitsnet. Ook daarmee maken we ons energieverbruik én -productie wendbaarder.”

“Op de terreinen van Cordeel in Temse bouwden we een speciale telecontrolekast en meteropstelling om dat mogelijk te maken, ” zegt Dave Van den Bosch, technisch-commercieel beheerder bij Fluvius. “Op zich verschilt de aansluiting van deze batterijen niet enorm van gelijk welk bedrijf in Vlaanderen dat lokaal energie produceert, bijvoorbeeld via een windmolen of zonnepanelen. Ook hier moeten we via een netstudie vooraf onderzoeken welke belasting onze netten ter plaatse aankunnen. We voorzien ook de nodige aansturings- en veiligheidsmechanismen om onze elektriciteitsnetten te beschermen indien nodig. Maar vooral de toepassing van zeer flexibel energie verbruiken en injecteren, ook op verplaatsing, is nog vrij nieuw. Het is een mooi voorbeeld van hoe ook bouwbedrijven in Vlaanderen nadenken over energietransitie en de Netwerken voor Morgen.”

Regionale woordvoerder, Fluvius

pers@fluvius.be