Fluvius rondt verzwaring elektriciteitsnet in Retie, Dessel en Mol af

Groene stroom van nieuwe windturbines langs E34 kan bijna aangesloten worden

Fluvius is bijna klaar met de aanleg van extra zware elektriciteitskabels op het grondgebied van de gemeenten Retie, Dessel en Mol. Die moeten de stroom die wordt opgewekt door de zes nieuwe windturbines naast de E34 in Retie naar het transformatorstation in Mol voeren. Een megaproject waaraan anderhalf jaar is gewerkt, met onder meer een onderboring van het Kempisch Kanaal en tal van werfzones in Retie, Dessel en Mol.

Wie regelmatig op de E34 aan de grens tussen Retie en Arendonk passeert, zag ze de afgelopen maanden stelselmatig verrijzen: zes gloednieuwe statige windturbines zorgen er binnenkort voor liefst 20 megawatt aan groene stroom. Ze betekenen een flinke steun voor de Vlaamse doelstellingen inzake hernieuwbare energie. “Uit onze studies bleek echter dat het lokale elektriciteitsnet niet was opgewassen tegen de ongeveer 20 megawatt die de zes turbines samen zullen opwekken”, vertelt Bart Van Den Driessche, regiomanager Kempen bij Fluvius. “Er was dus een uitbreiding van het net nodig. Concreet: de aanleg van twaalf kilometer extra kabels van aan de windturbines naast de E34, over het grondgebied van Retie en Dessel, tot aan het transformatorstation in Mol-Donk.”

Megaproject van bijna 2 jaar

Het aanzienlijke vermogen dat door deze kabels zal passeren, vereist ook een extra dikke kabel van 630 mm². Bart Van Den Driessche: “Dat betekent op zijn beurt weer dat er een bredere sleuf nodig was, waardoor het project een langere doorlooptijd had dan normaal. Dit is dan ook een echt megaproject, waarvoor de planning al begon in 2019. Alleen al het tracé van twaalf kilometer bepalen om een dergelijke kabel aan te leggen, is een hele uitdaging. We lieten daarvoor eerst 51 proefsleuven maken over de volledige lengte van het tracé. Op die manier konden we meteen zien waar de kabels probleemloos aangelegd konden worden, en waar eventueel een gestuurde boring nodig was. Voor dit project moesten er maar liefst 19 onderboringen gemaakt worden, waarvan één grote gestuurde boring van ruim 300 meter onder het Kempisch Kanaal.”

Fluvius liet 51 proefsleuven maken om het juiste tracé voor de kabels te bepalen.

Op maat gemaakte kabel

Standaard zit er duizend meter elektriciteitskabel op de haspels die Fluvius gebruikt bij het aanleggen van netten. “Maar de 36 kV-kabel die we hier gebruiken, is maatwerk. We hebben het volledige tracé van twaalf kilometer verdeeld in 18 stukken. Aan elk stuk maakten we een koppelput. De stukken op maat gemaakte kabel werden van koppelput naar koppelput gelegd en daar vakkundig aan elkaar gezet.”

De op maat gemaakte kabels worden in koppelputten aan elkaar gezet.

Vervroegde deadline dankzij haarfijne planning

De eigenlijke werken gingen in augustus vorig jaar van start. Bart Van Den Driessche: “De uitvoering is zeer vlot verlopen. Ondanks de weersomstandigheden die deze winter niet echt mee zaten, zullen we de vooropgestelde deadline halen. Oorspronkelijk was die bepaald op eind mei. Maar Storm, dat drie van de zes turbines uitbaat, heeft wat voorsprong genomen op die planning, en wil al graag eind april aansluiten. Zonder grote tegenslagen moet dat lukken. We leggen nu nog de laatste hand aan de laatste sleuven en koppelputten en hebben een extra ploeg ingezet om eind april klaar te zijn. Tegen dan is de Kempen weer een portie groene energie rijker!”