Fluvius ontvangt een E.DSO Power Award voor uitwisseling meterdata

Verbruiksdata als 'boost' voor de energietransitie

E.DSO (Europese organisatie voor netbeheerders) reikte aan Fluvius een 'E.DSO Power Award' uit in de categorie ‘Customer engagement’. Fluvius kreeg de prijs voor de uitwisseling van verbruiksdata uit de digitale meters met externe dienstverleners en actieve gebruikers. De Europese award is een erkenning voor de digitale data-innovaties van Fluvius voor de klant. Het is de tweede prijs die Fluvius hiervoor ontvangt. Naast de prijs van E.DSO ontving Fluvius vorige week ook de award voor ‘beste API’ van Digitaal Vlaanderen.

Data zijn cruciaal voor de energietransitie

De E.DSO loofde concreet twee belangrijke digitale innovaties.

Een eerste daarvan is ons klantenportaal. Elk gezin met digitale energiemeters voor elektriciteit en gas kan gratis zijn verbruiksdata online raadplegen via het klantenportaal mijn.fluvius.be. Zo krijgen ze een beter zicht op hun verbruik. Het is de eerste stap om zuiniger, slimmer en groener met hun energie om te kunnen gaan, broodnodig voor de energietransitie.

De tweede innovatie gaat nog een stap verder. Sinds maart 2021 maakte Fluvius het ook mogelijk voor bepaalde bedrijven om toegang te krijgen tot die digitale verbruiksdata van klanten, uiteraard pas na expliciete goedkeuring. Hiermee opende het de poort naar een nieuwe generatie energiediensten en -advies op maat. In de praktijk loopt dat via een ‘API’ (Application Programming Interface): een automatische gegevenskoppeling tussen de gegevens uit het klantenportaal mijn.fluvius.be met externe databanken. Zo’n koppeling kan pas na de afsluiting van een ‘datatoegangscontract’ met Fluvius waarin ook alle strenge privacyregels staan. Vandaag zijn er al 26 bedrijven die dankzij de gegevenskoppeling energieadvies op maat kunnen aanbieden aan klanten met digitale meters.

Guy Cosyns, directeur Databeheer bij Fluvius: “Fluvius is bijzonder fier met deze erkenning op Europees niveau. Door verbruiksdata uit de digitale meter op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze beschikbaar te stellen aan onze klanten en energiedienstverleners ondersteunen we de energietransitie”

Meer over deze award vind je op de website van E.DSO.