Fluvius maakt snelwegparkings langs E34 in Oud-Turnhout klaar voor snellaadstations

Op de snelwegparkings langs beide zijden van de E34 in Oud-Turnhout heeft Fluvius zopas de aansluiting van twee nagelnieuwe elektriciteitscabines op het ondergronds middenspanningsnet afgerond. De cabines zijn nodig om de snellaadstations die Fastned er aan het bouwen is, te voorzien van stroom.

Over drie jaar moeten alle 120 snelweg- en carpoolparkings in Vlaanderen uitgerust zijn met een ultrasnel oplaadpunt voor elektrische wagens. Op die manier wil Vlaanderen de verwachte forse groei in elektrische mobiliteit ondersteunen. Om dat mogelijk te maken, werkt Fluvius volop samen met wegbeheerder AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) om de noodzakelijk aansluitingswerken in kaart te brengen. De parkings langs de E34 in Oud-Turnhout is het vijfde duo van snelwegparkings die het netbedrijf in opdracht van Fastned klaarstoomt voor de aansluiting van de snellaadstations langs de Vlaamse snelwegen.

Boring onder snelweg

De snelwegparkings in Oud-Turnhout beschikten nog niet over een elektriciteitsaansluiting. “We moesten dus op zoek naar een manier om 1250 kVA aan vermogen tot op beide parkings te krijgen”, vertelt Wim Vandeverre, lokale netwerkbeheerder bij Fluvius. “We trokken daarvoor 4,4 km middenspanningkabels vanuit onze schakelpost aan de Rozenlaan in Turnhout richting de parking aan de noordzijde. Daar boorden we dan onder de snelweg door om ook de zuidelijke parking (richting Eindhoven) te kunnen voeden.”

Tot 300 kW duurzame elektriciteit

De snelladers in Oud-Turnhout zullen worden uitgebaat door het Nederlandse bedrijf Fastned. “Aan onze snellaadstations zullen elektrische auto’s kunnen snelladen tot 300 kW met 100 % duurzame elektriciteit”, vertelt Caro De Brouwer, countrymanager van Fastned België. “En daar is natuurlijk erg veel elektrisch vermogen voor nodig. In Oud-Turnhout hadden we bovendien de bijkomende uitdaging dat er verderop nog een windmolenpark bijgebouwd wordt, wat de nodige technische uitdagingen met zich meebracht voor de hoogspanningsinstallatie. Een goede samenwerking en dialoog met Fluvius is cruciaal om de stations snel aan te kunnen sluiten. We zijn dan ook bijzonder tevreden dat we in de zomer deze twee mooie stations aan ons netwerk kunnen toevoegen.”

Laden kan vanaf deze zomer

Fastned is ondertussen gestart met de omgevingsaanleg en de opbouw van de dakconstructie op de beide parkings. Tijdens de zomer zal je er al je elektrisch voertuig kunnen opladen. Ook aan de parkings aan de grensovergang Mol-Postel komen er later nog twee snellaadstations.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius