Fluvius legt extra kabels voor nieuwe snellaadstations langs de E40 in Groot-Bijgaarden

Netbedrijf Fluvius is volop bezig met de voorbereidende werken voor de aansluiting van twee nieuwe snellaadstations op de snelwegparking langs de E40, ter hoogte van Groot-Bijgaarden. Om snelladen mogelijk te maken, brengt Fluvius méér elektrisch vermogen naar de EV Point-chargers op de parkings. Over een traject van 4,5 kilometer worden zwaardere elektriciteitskabels aangelegd, ook met lange onderboringen. De werken gebeuren in opdracht van concessiehouder EG Group en zullen medio juni afgerond zijn.

De twee snellaadstations bevinden zich op de snelwegparkings dichtbij de verkeerswisselaar E40 en R0, voor Brussel. Om ze te kunnen aansluiten op het net, zijn twee nieuwe cabines nodig aan beide kanten van de E40. De nieuwe cabines zullen gevoed worden vanuit de industriezone Broeikooi in Asse. Op elk laadstation komen er 4 snelladers met telkens 2 laadpunten van 150 kW.

Onderboring E40

Fluvius voert het project uit in twee fasen, waarbij de eerste fase intussen succesvol is afgerond. Die omvatte een onderboring van 150 meter onder de E40. Daarvan ondervond het verkeer geen enkele hinder.

De tweede fase van de uitvoering omvat een complex traject langs smalle wegen, richting Asse. Het netbedrijf voorziet ook de onderboring van een waterweg (440 meter) en een gewestweg (45 meter). Communicatie en coördinatie spelen een cruciale rol, vooral bij het bereiken van belangrijke knooppunten zoals het distributiecentrum van Delhaize.

Voor Fluvius zijn projecten zoals deze niet nieuw. Het netbedrijf werkt volop aan de netwerken voor morgen, om de energietransitie mogelijk te maken. Elektrische mobiliteit speelt een prominente rol in die transitie. Na de oplevering van deze EV Point chargers, zal Fluvius ook de stroomaanleg gaan voorzien van laadpunten aan andere snelwegstations van EG Group.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius