Fluvius krijgt elektrische reddingsboei

‘Mobiele noodpost’ stand-by voor zeer lange stroomonderbrekingen

Sinds begin juli beschikt netbedrijf Fluvius over een eigen ‘mobiele noodpost’. Dat is een mobiel elektriciteitsstation dat kan worden ingeschakeld bij zeer grote incidenten die kunnen leiden tot stroomonderbrekingen van meerdere dagen. De noodpost kan op 24 uur worden opgebouwd en staat opgesteld in het logistieke distributiecentrum van Fluvius in Lokeren.

Incident in Gent

‘In september 2017 veroorzaakte een brand in ons transformatorenstation Nieuwevaart in hartje Gent een gigantische stroompanne,’ zegt Pieter Vermeyen van Netbeheer bij Fluvius. ‘Meer dan 23 000 Gentse gezinnen zaten toen zonder stroom. Door teamwerk en vakkennis hebben we de stroomtoevoer toen na 13 uur kunnen herstellen. Het was een van de -gelukkig zeer zeldzame- zware incidenten die ons deden nadenken over een noodscenario bij nog grotere rampen.’

Fluvius startte een samenwerking met elektrogigant Siemens en klopte ook bij Elia, dat al langer over mobiele posten beschikt om in te zetten bij hoogspanningsincidenten en voor gebruik als tijdelijke werfcabine. Samen met Siemens ontwikkelde Fluvius twee mobiele containers: één met een ingebouwde middenspanningsinstallatie en één met hulpmateriaal zoals kabeltoebehoren en haspels met signalisatie- en voedingskabels. De middenspanningscontainer is inzetbaar voor alle spanningsniveaus van 10 tot 36 kV. Beide containers zijn wissellaadbakken op poten, die door een vrachtwagen snel opgeladen kunnen worden. Samen kunnen ze -binnen de 24 uur- een verloren schakelpost of een transformatorstation vervangen om de stroomtoevoer te herstellen.

De mobiele noodpost is een strategische investering, volledig in lijn met de doelstelling van Fluvius om de netbetrouwbaarheid op een zeer hoog peil te houden. Voor elektriciteit wordt die netbetrouwbaarheid uitgedrukt in ‘Customer Minutes Lost’ (CML), of het aantal minuten dat een gemiddelde klant elk jaar met een stroomonderbreking kampt. In 2019 brak Fluvius nog een CML-laagterecord van 18 minuten en 28 seconden (gewogen gemiddelde). Daarmee sluit Fluvius aan bij de Europese kopgroep.

Generale repetitie

‘In het beste geval hebben we dit noodstation eigenlijk nooit nodig, maar ervaring leert ons om altijd voorbereid te zijn op rampscenario’s,’ zegt Ward Boeraeve van Bedrijfsvoering bij Fluvius. ‘We zijn dan ook erg blij dat we zo’n noodpost hebben als back-up. We testten het noodstation intussen al uitgebreid uit en geven het een plaats in onze draaiboeken, opleidingen en beslissingsprocedures bij incidenten. We plannen dit najaar ook een generale repetitie waarbij we het noodstation effectief zullen inkoppelen in het middenspanningsnet. Vanaf dan kunnen we het operationeel inzetten.’

Siemens overhandigde de sleutels begin juli aan ​ Pieter Vermeyen (midden) en Ward Boeraeve (rechts) van Fluvius