Fluvius introduceert eerste elektrische minivan voor Gentse binnenstad

Netbedrijf Fluvius start een opvallend proefproject in Gent, waar de allereerste elektrische minivan in gebruik is genomen voor aansluitings- en meterwerken in de binnenstad. Die is zeer licht en wendbaar, ideaal voor de smalste Gentse straten, en komt ook tegemoet aan het groene beleid van de stad. Het voertuig wordt de komende maanden uitgebreid getest.

Bij Fluvius in Gent was er nood aan een alternatief voor de camionettes waarmee de technici aansluitings- en meterwerken uitvoeren bij klanten in de binnenstad. Dat is een lage emissiezone, waar de stad zoveel mogelijk verkeer weert. Bovendien blokkeren de camionettes het doorgaand verkeer in smalle straatjes, waar zo goed als geen parkeermogelijkheden zijn.

Dries Dennequin, dienst Voertuigen bij Fluvius: “Enerzijds heb je het milieuaspect en anderzijds de beperkte ruimte in de stad. We gingen op zoek naar een mobiliteitsoplossing die daaraan tegemoetkomt maar onze technici ook bij slecht weer toch veilig op pad stuurt. Bovendien moest er een minimum aan stockageruimte zijn om het vereiste materiaal te kunnen meenemen om aansluitings- en meterwerken uit te voeren. Vrij snel kwamen we uit bij een elektrische minivan. Die is voldoende smal, waardoor je hem makkelijk door de nauwe straatjes manoeuvreert. Bovendien hindert die het andere verkeer veel minder als onze technici er in een smalle straat mee geparkeerd staan. Het wagentje heeft bovendien een mooie actieradius van 85 kilometer.”

Met deze elektrische minivan komt Fluvius tegemoet aan de verzuchtingen van de eigen technici, die met de reguliere camionettes makkelijk vastzitten in het stadscentrum. En het speelt volop in op de milieuwensen van de Stad Gent op vlak van CO2-uitstoot met de keuze voor een elektrisch voertuig.

Kristof Manhaeve, dienst Aansluitingen regio Schelde-Lieve bij Fluvius: “Met deze elektrische minivan kunnen we een deel van onze zwaardere voertuigen weghalen uit het centrum, vooral bij aansluitings- en meterwerken. Voor grotere infrastructuurwerken hebben we vaak meer en omvangrijke materialen nodig. En daarvoor is de minivan te klein. Voor zulke werken, kunnen we niet anders dan toch onze reguliere bestel- en vrachtwagens inschakelen.”

De Fluvius-technici in Gent testen de minivan nu uitvoerig in de praktijk. Op basis van hun bevindingen, kan er bij een eventuele volgende aankoop worden bijgestuurd en zal Fluvius bekijken of het zo’n elektrische minivan ook in andere steden met historische centra, zoals Antwerpen of Brugge, kan inzetten.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius