Fluvius graaft 2,3 km sleuf in de Antwerpse haven voor meer groene stroom

In Beveren (Kallo), in de Antwerpse haven, voert Fluvius momenteel grote netverzwaringswerken uit in de Ploegweg, de Molenweg en de Ketenislaan. Het netbedrijf trekt er een sleuf van 2 meter breed over een lengte van in totaal 2,3 kilometer. Daarin komen kabels te liggen voor verschillende bedrijven die hun groenestroomproductie uit biogas fors willen opdrijven. Het grote synergieproject zal tegen half september rond zijn. Voor fietsers voorziet Fluvius een tijdelijk fietspad.

Drie bedrijven in de buurt beschikken over eigen vergistingsinstallaties waarmee ze biomethaan opwekken uit organische stoffen. En daarmee produceren ze ook groene stroom via warmtekrachtkoppelingen (WKK). Om die groenestroomproductie fors op te kunnen drijven, moesten ze elk hun elektriciteitsaansluiting verzwaren via een nieuwe kabel naar het dichtstbijzijnde transformatorstation. Door krachten te bundelen werd afgesproken om die kabels door dezelfde sleuf te laten lopen. ​

Daarnaast komt er in dezelfde sleuf ook een extra kabel voor de openbare verlichting in de Antwerpse haven. Zo komen er dus vier verschillende kabels in dezelfde sleuf, wat natuurlijk veel efficiënter is en alle hinder tot een minimum beperkt. Fluvius legt ook een tijdelijk fietspad aan van 700 m lang, om te vermijden dat fietsers voor de werken ruim 5 km moesten omrijden.

Het project in enkele cijfers

• Fluvius graaft sleuven van 2 meter breed over een lengte van 2,3 km
  • Ongeveer 1 900 m daarvan wordt voor meerdere kabels gebruikt
  • Fluvius legde ook een tijdelijk fietspad van 700 m aan, om te vermijden dat fietsers ruim 5 km moesten omrijden