Fluvius en WOBRA huldigen splinternieuwe gasinstallatie in voor opleidingen blussen van gasbranden.

Opleidingen blussen gasbranden voortaan ook mogelijk op POV-site Zedelgem

Op 31 augustus namen WOBRA (West-Vlaams Opleidingscentrum voor de Brandweer- Reddings- en Ambulancediensten) en Fluvius (Vlaamse netbeheerder) een unieke gasinstallatie in dienst om opleidingen te geven rond blustechnieken bij gasbranden. Voorheen konden brandweer en technici dit enkel volgen in PIVO (Provinciaal Instituut voor Vorming en Opleiding) Asse, vanaf vandaag kan dit ook op de POV (Provinciaal Opleidingscentrum Veiligheidsdiensten) Zedelgem.

Fluvius hecht groot belang aan de vorming en de veiligheid van zijn technici. Een uitgebreide theoretische en een realistische praktische vorming moeten bijdragen tot de veiligheid van onze medewerkers, de hulpdiensten en onze klanten. Een praktische opleiding voor gasbranden is niet eenvoudig aan te bieden. Daarom sloegen WOBRA en Fluvius de handen in elkaar om een tweede opleidingssite te voorzien in Vlaanderen, ditmaal in Zedelgem.

"Deze installatie laat toe enerzijds het personeel van Fluvius hier op onze site, dichter bij huis te laten oefenen met onze brandweerinstructeurs en anderzijds kunnen ook onze brandweerlieden van de hulpverleningszones zich hier komen bekwamen in het bestrijden van gasbranden en dit op een realistisch oefenobject. Vanuit het bestuur van WOBRA kunnen we dan ook niet anders dan deze samenwerking toe te juichen en Fluvius te bedanken voor de realisatie hier bij ons op de site.", Carl Decaluwé, gouverneur West-Vlaanderen

Op de site zullen jaarlijks 100 Fluvius technici en 350 brandweer(onder)officieren een uitgebreide opleiding met blustechnieken volgen. In de voormiddag krijgen de cursisten een doorgedreven theoretische toelichting om in de namiddag de theorie in de praktijk om te zetten.

"We zijn trots op deze realisatie. Ze zal honderden collega’s en brandweerlui leren op een efficiënte manier om te gaan met gasbranden. Die komen gelukkig niet vaak voor, maar omdat ze ernstige gevolgen kunnen hebben, is het cruciaal dat de bestrijding ervan regelmatig kan worden ingeoefend. Enkel zo blijft iedereen optimaal voorbereid. Daar zal deze installatie een belangrijk verschil in maken. We willen dan ook POV Zedelgem en WOBRA bedanken voor de vruchtbare samenwerking.", Ilse Van Belle, Directeur HR & Communicatie

Regionale woordvoerder, Fluvius

20190927_POV gasbranden Wobra & Fluvius.pdf