Fluvius en Telenet starten gesprekken over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst

Netbedrijf Fluvius start gesprekken met Telenet over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen. De Raad van Bestuur van Fluvius System Operator heeft daarvoor vandaag het licht op groen gezet. De keuze voor Telenet komt er na een voorafgaande marktbevraging. Het doel is om, voortbouwend op de gesprekken in het kader van die marktbevraging, een gemeenschappelijke aanpak te bepalen om in de komende jaren het datanetwerk van de toekomst voor iedereen in Vlaanderen te realiseren.

De huidige netwerkinfrastructuur in de straat voldoet de komende jaren nog aan de verwachtingen van gezinnen en bedrijven. Maar de vraag naar meer en snellere datanetwerken zal alleen nog maar verder blijven toenemen. Tijdens de voorbije corona-lockdown is het belang van hoogwaardige internetverbindingen in ons land nogmaals bevestigd.

Fluvius is al enige tijd bezorgd dat op termijn een nieuwe digitale kloof in Vlaanderen kan ontstaan, waarbij bepaalde regio's en klanten toegang krijgen tot nieuwe, snellere dataverbindingen en andere volledig achterblijven. Het netbedrijf toetst al enkele jaren bij actuele marktspelers af om samen te werken en dat scenario te vermijden. Toegang tot goede dataverbindingen voor iedereen is ook in het Vlaanderen van morgen cruciaal.

Fluvius zet sinds begin 2019 een pilootproject op waarbij in 15.000 woningen in vijf steden en gemeenten (Antwerpen, Diksmuide, Gent, Genk en Poperinge) een open glasvezelnetwerk-tot in-de-woning (“Fiber-To-The-Home” of FTTH) wordt aangelegd. Daarbij voorziet Fluvius alleen de open glasvezelinfrastructuur, zonder zelf diensten aan te bieden. Alle telecomspelers die dat wensen kunnen van hetzelfde technische netwerk gebruik maken om potentiële klanten een aanbod te doen. Klanten kunnen dan weer makkelijker van telecomleverancier veranderen, zonder dat technische werken in hun woning nodig zijn.

Telenet deelt de ambitie van Fluvius om verder te bouwen aan het netwerk van de toekomst. Dankzij de jarenlange investeringen die Telenet deed om het volledige kabelnetwerk te moderniseren en te upgraden, kan Telenet op dit moment al aan iedereen in Vlaanderen internetsnelheden van 1 Gbps aanbieden.

De gesprekken die Fluvius zal opstarten met Telenet zijn het startpunt van een proces om te bekijken of beide partijen elkaar kunnen vinden om ook FTTH-technologie uit te rollen. Dat is in lijn met de strategie die Telenet de afgelopen jaren heeft uitgetekend en waarbij het bedrijf maximaal inzet op een combinatie van HFC-technologie en glasvezeltechnologie.

Een ambitieus FTTH-project kan een logische vervolgstap zijn om een “next generation”-netwerk te bouwen dat Vlaanderen ook de komende decennia een koppositie garandeert voor data-infrastructuur.

De belangrijkste pijlers die Fluvius nastreeft voor de realisatie van het datanetwerk van de toekomst zijn:

1. Het datanetwerk van de toekomst is voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven beschikbaar, zowel in stedelijk als landelijk gebied.
  2. Het gaat om de realisatie van een open netwerk. Het netwerk heeft een open structuur met niet-discriminerende voorwaarden die voluit de vrije concurrentie tussen dienstenbedrijven toelaat.
  3. Het nieuwe datanetwerk laat op termijn nog hogere datasnelheden dan vandaag toe.
  4. De uitrol kan tegen de laagst maatschappelijke kost gebeuren, op een duurzame manier. Bij Fluvius wordt deze activiteit volledig los van de gereguleerde activiteiten rond energiedistributie gevoerd.

Naar verwachting zullen de gesprekken tussen Fluvius en Telenet tot begin 2021 duren. Tot dan worden door beide partijen geen verdere verklaringen over het project afgelegd.

Corporate woordvoerder, Fluvius