Fluvius en Telenet bereiken bindend akkoord over samenwerking rond 'het datanetwerk van de toekomst'

Mechelen, 19 juli 2022 - Telenet Group Holding NV (‘Telenet’ – Euronext Brussel TNET) en Fluvius System Operator (‘Fluvius’) hebben een bindend akkoord gesloten om samen de volgende stap te zetten in de realisatie van het datanetwerk van de toekomst. De ambitie van beide bedrijven is om op termijn snelheden van 10 Gbps aan te kunnen bieden over heel het servicegebied, waarvoor er een duidelijke roadmap is. Zoals aangekondigd in oktober vorig jaar richten beide bedrijven samen een nieuw, onafhankelijk en zelfvoorzienend infrastructuurbedrijf (werknaam “NetCo”) op, waarin Telenet een deelneming van 66,8% zal hebben en Fluvius 33,2%. Bestaand uit de combinatie van de vaste netwerkactiva van beide bedrijven zal NetCo investeren in de geleidelijke evolutie van hun huidige hybride glasvezel-coax (“HFC”) netwerkinfrastructuur naar een Fiber-To-The-Home (“FTTH”) netwerk met als ambitie om 78% van Vlaanderen tegen 2038 te voorzien van glasvezel door een combinatie tussen eigen netwerkaanleg en/of een mogelijke samenwerking met externe partners. Telenets servicegebied in delen van Brussel en Wallonië zal ook ingebracht worden in NetCo en deel uitmaken van NetCo’s investeringen. De geschatte investering ten belope van maximaal €2,0 miljard[1] zal gefinancierd worden door NetCo’s kasstromen alsook bijkomende intragroep kredietfaciliteiten en zal daardoor geen incrementele externe financiering vereisen. Het gros van deze investeringen zal over de komende acht jaar doorgevoerd worden. NetCo zal verder ook inzetten op de verdere upgrade van het bestaande HFC-netwerk via DOCSIS-technologie daar waar geen FTTH aangelegd zal worden. Daarmee zal iedereen in Vlaanderen van de snelst mogelijke en meest betrouwbare internetverbinding kunnen blijven genieten.

Nog altijd veel meer dataverkeer

Het gebruik van het internet intensiveert, digitale toepassingen evolueren continu en de snelheids- en stabiliteitsvereisten voor datanetwerken blijven toenemen. Zo steeg het dataverbruik per vaste breedbandverbinding gemiddeld tot 239 gigabyte (GB) per maand, meer dan een verdubbeling in drie jaar tijd2.

Door voortdurende investeringen de afgelopen decennia biedt Telenet vandaag al gigasnelheden aan over heel zijn servicegebied. De investeringen gebeurden immers zowel in het eigen vaste netwerk als in het netwerk dat Telenet via een langetermijnlease (‘erfpacht’) huurt van Fluvius in ongeveer één derde van Vlaanderen. Om die koppositie te houden, gaan Fluvius en Telenet nog intenser samenwerken via NetCo, een nieuwe vennootschap die het datanetwerk van de toekomst gaat ontwikkelen, exploiteren, onderhouden en upgraden.

Slim investeren in een open netwerk

Zowel Telenet als Fluvius zullen hun bestaande HFC-netwerk en hun bestaande glasvezelactiva onderbrengen in NetCo. Fluvius zal ook de eerdergenoemde erfpacht inbrengen, die zal ophouden te bestaan van zodra deze transactie is afgerond. Telenet zal voor 66,8% eigenaar worden van deze nieuwe onderneming en dus NetCo consolideren in zijn financiële cijfers. Fluvius zal de resterende 33,2% van het aandelenkapitaal van NetCo verwerven. Zoals aangekondigd in oktober vorig jaar staan de aandeelhouders van NetCo open om strategische en/of financiële partners te verwelkomen. Gezien de sterke fundamenten is NetCo hiervoor goed gepositioneerd. ​ ​

Verwacht wordt dat de nieuwe vennootschap van start kan gaan in het begin van 2023. Telenet en Fluvius voeren constructieve gesprekken met de mededingingsautoriteiten in het kader van deze transactie. NetCo’s CEO zal aangeduid worden door de raad van bestuur van NetCo. De tewerkstelling van ongeveer 170 huidige medewerkers van Telenet zal bij de start overgaan naar het nieuwe bedrijf en naar verwachting zullen 50 bijkomende medewerkers aangetrokken worden. Fluvius brengt geen personeel in, maar zorgt voor een vlotte overdracht van de relevante activiteiten. Haar huidige telecommedewerkers nemen in de toekomst andere taken op binnen Fluvius in de context van de uitdagingen van de energietransitie. ​

NetCo zal blijven investeren in de uitbouw van het huidige HFC-netwerk via DOCSIS-technologie. Tegelijkertijd streeft NetCo ernaar om tegen 2038 78% van Vlaanderen te dekken met FTTH, hetgeen een totale investering tot maximaal € 2,0 miljard[2] vertegenwoordigt. NetCo zal actief op zoek gaan naar mogelijkheden om haar netwerkuitrolplan en bijbehorende CAPEX verder te optimaliseren door een combinatie van eigen uitrol en/of een mogelijke samenwerking met externe partners. Meer dan 50% van de aansluitbare huizen in NetCo’s servicegebied is financieel erg interessant om te dekken met FTTH met kosten per woning van ongeveer € 6503. Dit resulteert in een aantrekkelijk rendement gezien de marktleidende netwerkpenetratie. Het gros van deze investering zal doorgevoerd worden over de volgende acht jaar. Dit zal gerealiseerd worden door een combinatie tussen eigen netwerkaanleg en/of een mogelijke samenwerking met externe partners op de meest efficiënte manier en tegen de laagste maatschappelijke kost. Telenets servicegebied in delen van Brussel en Wallonië worden ook ondergebracht in NetCo en zullen deel uitmaken van NetCo’s investeringen.

NetCo zal een open netwerk uitbaten en op niet-discriminerende basis netwerktoegang verlenen aan Telenet en andere operatoren op basis van wholesaleovereenkomsten. Dankzij een sterke wholesale-klantenbasis met een marktleidende netwerkpenetratie van dichtbij 60% vanaf de start én de daaraan gekoppelde inkomsten uit de wholesaleactiviteiten, zal de nieuwe onderneming vanaf dag één omzet genereren. Naast deze kasstromen zal NetCo een beroep kunnen doen op intragroep kredietfaciliteiten, waardoor er geen nood is aan incrementele externe financiering. NetCo zal een netto totale schuldgraad (gedefinieerd als Netto Total Schuld gedeeld door de Geannualiseerde Adjusted EBITDA over de laatste twee kwartalen) van dichtbij 5,0x kennen bij oprichting, hetgeen overeenstemt met ongeveer € 2,4 miljard.

NetCo’s ambitie is om op termijn snelheden van 10 Gbps mogelijk te maken over heel het servicegebied, waarvoor er een duidelijke roadmap bestaat. Voor de klanten van Telenet betekent dit concreet dat zij de garantie krijgen dat het netwerk waarover ze vandaag al beschikken ook in de toekomst goed geplaatst zal zijn om hen te ondersteunen in hun digitale levensstijl. Op die manier zullen zowel alle business als residentiële klanten van Telenet in de toekomst kunnen beschikken over gigasnelle en betrouwbare datanetwerken. Zo willen beide bedrijven het risico op een digitale kloof maximaal verkleinen.

"Deze samenwerking trapt onze volgende investeringscyclus af en zorgt ervoor dat onze toonaangevende netwerken een leidende positie blijven bekleden: we werken immers verder op een netwerk dat vandaag al 1 Gbps snelheden aanbiedt in de ganse footprint," benadrukt John Porter, CEO van Telenet. “We hebben een duidelijke technologie roadmap om al onze klanten snelheden van 10 Gbps aan te bieden door onze mix van HFC en fiber. Met Fluvius als sterke partner ontwikkelen we de HFC-infrastructuur verder en voegen we glasvezeltechnologie toe aan het laatste stukje van het netwerk, van de straat tot in de huizen. Dit zorgt ervoor dat onze klanten blijven genieten van de juiste netwerkervaring, doordat we de juiste technologische keuzes maken op het gebied van vaste, mobiele en in-home connectiviteit. Daar staan we om bekend en dat zullen we ook blijven.”
“Vanuit Fluvius zijn we zeer tevreden dat we in dit partnership met Telenet, Vlaanderen klaar kunnen maken voor het digitale leven van morgen. Het datanetwerk van de toekomst zal een nieuwe digitale kloof vermijden en ervoor zorgen dat álle Vlaamse gezinnen en bedrijven ook in de wereld van morgen kunnen rekenen op supersnelle dataverbindingen. We willen een open en niet-discriminerend netwerk realiseren en dat aan de laagst mogelijke maatschappelijke kost.”, stelt Fluvius CEO Frank Vanbrabant.

Joint press release Fluvius_Telenet_20220719 (FR).pdf

Joint press release Fluvius_Telenet_20220719 (NL).pdf

Joint press release Fluvius_Telenet_20220719 (ENG).pdf

Isabel Van Cutsem

Corporate woordvoerder, Fluvius

Contacten Telenet

Investor Relations: Rob Goyens

Bart Boone

Press & Media: Isabelle Geeraerts

Legal: Bart van Sprundel

Media

Persmoment om vragen te stellen: John Porter, CEO van Telenet, en Frank Vanbrabant, CEO van Fluvius, beantwoorden uw vragen vandaag tussen 10.30-11.15u via een online call. Als journalist bent u van harte welkom.

Audiovisuele media: Beide CEO’s zijn beschikbaar voor korte quotes en statements in het Hotel Van der Valk (Rode Kruisplein 1-4, Mechelen) na het vragenmoment.

1 Uitgezonderd aansluitinggerelateerde kapitaalinvesteringen

2Bron: BIPT, 13 juni 2022 – Investeringen in de telecommarkt op een historisch hoog niveau

3Uitgezonderd aansluitinggerelateerde kapitaalinvesteringen

De bijgevoegde informatie is gereglementeerde informatie zoals gedefinieerd in het Koninklijk Besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt. Voorkennis.