Fluvius doet extra veiligheidscontrole op 12000 recent geplaatste digitale gasmeters
Op 1 juli 2019 zijn we in Vlaanderen gestart met de uitrol van de digitale gasmeter bij alle residentiele klanten van Fluvius. Daarvan hebben we er ondertussen al ruim 850 000 geplaatst.
Sinds begin dit jaar installeren we een tweede type digitale gasmeters. Daarvan zijn er sinds begin dit jaar tot midden juni ongeveer 12 000 geplaatst in heel Vlaanderen.
Uit steekproeven blijkt dat bij een aantal van deze meters de dichting tussen de aansluitleiding en de gasmeter niet 100% meer afsluit wanneer er stevig tegen de gasmeter wordt geduwd of aan wordt gewrongen.
Uiteraard stellen we veiligheid voorop, zeker als het om gas gaat. Hoewel de kans op een lek bij een normaal gebruik van de gasmeter dus bijzonder klein is, nemen we geen enkel risico en bezoeken we daarom dezer dagen alle woningen en appartementen waar we recent deze nieuwe gasmeters installeerden. Op die manier kunnen we bij elk exemplaar nagaan of de dichting los komt wanneer tegen de meter wordt geduwd of aan wordt gewrongen. Is dat het geval, dan brengen we een extra dichtingsmiddel aan of plaatsen we een nieuwe meter als ook dat niet voldoende blijkt te zijn.
In beide gevallen moet de meter even van de aansluitleiding worden gehaald. De klant kan dan uiteraard even geen gas gebruiken. Onze interventie neemt normaal echter maximaal drie kwartier in beslag. Daarna kan de klant opnieuw zijn gastoestellen in gebruik nemen.
We zijn deze week (28 november) gestart met de eerste meters te controleren. De eerste 9 000 klanten hebben al een brief ontvangen en worden in de loop van de volgende drie weken bezocht. Ten laatste eind dit jaar willen we alle 12 000 betrokken klanten bezocht hebben.
Björn Verdoodt