Fluvius combineert bedrijfsaansluitingen met grote netversterking voor Aalst en omgeving

Fluvius voert momenteel stevige netverzwaringswerken uit in Aalst en omgeving. Daarvoor is de aanleg van hoogspanningskabels nodig vanuit het transformatorstation Aalst in Erembodegem, ook onder de E40. De werken gebeuren in de aanloop naar enkele grote bedrijfsaansluitingen. Tegelijk vernieuwt en versterkt Fluvius het bestaande elektriciteitsnet ter plaatse, ter voorbereiding van de energietransitie. Alle werken zullen eind deze zomer afgerond zijn.

Belangrijke investeringen vragen veel energie

In de regio Aalst plannen twee bedrijven grote investeringen, die heel wat energie vragen: in totaal een kleine 20MW (megawatt) in een eerste fase en 30MW op langere termijn. Eén van die bedrijven is LCL Data Centers, dat een ultramodern datacenter – LCL Brussels-West – bouwt in Erembodegem (Aalst), aanvullend op de 4 bestaande datacentra van het bedrijf in Antwerpen, Huizingen, Gembloux en Diegem (hoofdkantoor). Die nieuwe site heeft oog voor de toekomst op het vlak van oppervlakte en vermogen, evenals speciale voorzieningen voor grote cloud-aanbieders of andere grote partijen. Voor LCL legt Fluvius ook nieuwe glasvezelkabels aan.

Michel Neckebroek, verantwoordelijke Netten bij Fluvius in regio Aalst: “We combineren de bedrijfsaansluitingen met vernieuwingswerken aan ons elektriciteitsnet. In het transformatorstation Aalst in Erembodegem vertrekken telkens drie hoogspanningskabels naar de twee betrokken bedrijven. Ze lopen in dezelfde sleuf als onze andere elektriciteitsleidingen, langs gemeente- en gewestwegen en verder door het centrum van de stad Aalst, met een totale lengte van zo’n 8 kilometer. Om de hinder tot een minimum te beperken, geven we ons net meteen een flinke upgrade. We vernieuwen alle oude kabels en voorzien overal waar we het voetpad openleggen ook 400 volt-kabels. Zo maken we de energievoorziening klaar voor de toekomst waar heel wat fossiele brandstoffen zullen worden vervangen door elektriciteit.”

Leverbetrouwbaarheid en deadlines

Herwig Laleman, accountmanager bij Fluvius voor grote bedrijfsklanten: “Deze bedrijven investeren fors in de regio, dus het is zeer belangrijk dat de vooropgestelde timing wordt gehaald. En dat zal ook gebeuren: we zijn goed op schema om alle deadlines te halen. We voeren deze klantaansluitingen ‘redundant’ uit, met meerdere kabels. Daardoor kunnen we het contractueel vastgelegde vermogen ook bij de uitval van één van de kabels nog altijd leveren. We kunnen deze klanten dus een maximale leveringsbetrouwbaarheid bieden, waar we ook naar streven voor alle gezinnen in Vlaanderen.” ​

Minimale hinder

Het leidingentraject loopt door het centrum van Aalst. Maar door de aanlegwerken te verdelen in verschillende kleinere deelprojecten en dankzij de goede samenwerking met de stad, kunnen de werken worden uitgevoerd zonder grote verkeershinder.

Het project in enkele cijfers

• 24 km ‘PRC 400’-kabels (sanering bestaand elektriciteitsnet)
  • 1500 meter ‘PRC 95’-kabels
  • 13 km ‘PRC 150’-kabels