Fluvius breidt mogelijkheid tot telewerk uit tot vier dagen per week

Teamleden leggen zelf werkafspraken vast in een teamcharter

Netbeheerder Fluvius zet sterk in op tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Het stelde daarvoor een nieuw en vooruitstrevend telewerkbeleid op. Tijdens de coronacrisis werken de meer dan 3500 kantoormedewerkers van Fluvius 100 procent van thuis uit. Maar ook in de toekomst zal het mogelijk zijn om tot vier dagen per week te telewerken.

Frank Vanbrabant, CEO Fluvius: “De ervaringen opgedaan tijdens de coronacrisis bevestigen onze visie dat digitaal samenwerken werkt. We waren al een tijdje bezig om ons telewerkbeleid aan te passen, maar de omstandigheden van het afgelopen jaar zorgden voor een stroomversnelling. Ik zie heel wat voordelen aan plaatsonafhankelijk werken: je verliest geen tijd in de file, je legt veel minder kilometers af met de wagen en je geeft collega’s de kans om hun werk-privébalans gezond te houden. Dat zorgt ervoor dat onze medewerkers efficiënter kunnen werken. Tijds- en plaatsonafhankelijk werken past bovendien volledig in onze cultuur van gedeeld leiderschap. We geven onze medewerkers het volle vertrouwen en zoveel mogelijk autonomie: binnen een team wordt bepaald hoe en wanneer mensen hun taken uitvoeren.”
Frank Vanbrabant, CEO Fluvius

Ook voor technische medewerkers

Naast ruim 3500 kantoormedewerkers, werken ongeveer 2000 technici en meteropnemers bij Fluvius. Ook zij kunnen occasioneel telewerken voor hun administratieve taken.

Frank Vanbrabant: “Voor onze collega’s die dagelijks op de baan zijn voor onze klanten, is het minder evident om te telewerken. Maar voor administratieve taken kunnen ze, als ze dat willen, ​ occasioneel van thuis uit werken. In volledige autonomie en vertrouwen.

In teamcharters vastleggen hoe teams samenwerken

Een goede balans tussen werk en privé is een belangrijk aandachtspunt voor Fluvius. Dit nieuwe telewerkbeleid past perfect hierin. Na een lange tijd verplicht telewerken, snakken velen ernaar om terug naar kantoor te kunnen. Maar er zijn ook heel wat mensen die het thuiswerk niet meer willen opgeven. Fluvius kiest voor een progressief beleid dat zoveel mogelijk autonomie geeft aan medewerkers. Niet alleen als het moet, maar ook als het mag en in functie van ieders persoonlijke voorkeur en het teambelang.

Kameraadschap onder collega’s is belangrijk binnen Fluvius. Een uitdaging bij telewerken is dan ook een goede balans vinden tussen individuele wensen en het teambelang. De teamverbondenheid bewaren, is cruciaal. Om het telewerk te organiseren, maken alle Fluvius-medewerkers met hun naaste collega’s duidelijke werkafspraken en gieten ze die vervolgens in een teamcharter.

Ilse Van Belle, directeur HR bij Fluvius: “Teamleden spreken samen af voor welke activiteiten ze op kantoor moeten zijn en welke activiteiten ze van thuis uit kunnen doen: hoe zullen ze onderling overleggen en vergaderen? Op welke momenten komen ze fysiek samen? Hoe worden taken verdeeld en documenten gedeeld? Die teamafspraken vormen de basis voor elke collega om het aantal telewerkdagen in te vullen. Op die manier wordt het beste van twee werelden gecombineerd. Om verbonden te blijven met de organisatie en de collega’s, blijft het wel verplicht om minstens één dag per week naar kantoor te komen. Dat worden ontmoetingsmomenten met het team. Daar zet Fluvius extra op in.”

Het nieuwe telewerkbeleid van Fluvius wordt in het najaar ingevoerd.

Ilse Van Belle, directeur HR Fluvius