Fluvius bouwt duurzame bedrijvensite in Gent

Op woensdag 15 juni geeft Fluvius het symbolische startsein voor de bouwwerken van een nieuwe bedrijvensite aan The Loop in Gent. Dat wordt de uitvalsbasis voor de medewerkers van de Fluvius-regio Schelde-Lieve. Eind 2023 nemen ze er hun intrek en verlaten ze de site aan de Bomastraat, waar ze de voorbije 100 jaar gehuisvest waren.

Van het centrum naar de rand

Na honderd jaar in de gebouwensite aan de Bomastraat, zoekt netbedrijf Fluvius de Gentse rand op. Een eeuw geleden is die site opgericht als kleine energiecentrale voor de eerste elektrische Gentse tram. Nadien is ze door de stadsdiensten EGW (Elektriciteit/Gas/Water) gebruikt. Vanaf de tweede helft van de vorige eeuw maakte ze vanuit Ebes de verdere energietransitie over Eandis en Fluvius mee. ​

In de buurt van de Ham en de Bomastraat heerst vandaag een heuse woonexpansie: overal verrijzen nieuwe appartementsgebouwen, aangevuld met openbare groenzones. Dat de scholengemeenschap van het katholiek onderwijs er een onderkomen zocht, was voor Fluvius een geschikte gelegenheid om de site aan de stad Gent te verkopen en op zoek te gaan naar een nieuw onderkomen.

Vlot bereikbare uitvalsbasis

Fluvius is sinds 2014 op zoek naar een geschikte plek in Gent voor de toekomstgerichte, duurzame en energiebewuste bedrijvensite die het netbedrijf wil realiseren. De keuze viel op het perceel aan de Poortakkerstraat aan de Gentse rand, en onderdeel van The Loop, een nieuw toekomstig stadsdeel. De vroegere noodzaak voor het netbedrijf om een uitvalsbasis in het centrum van de stad te hebben, is vandaag achterhaald. Deze locatie is op vlak van bereikbaarheid voor alle gemeenten van Fluvius-regio Schelde-Lieve een pluspunt. ​

Dirk Smet, regiomanager Schelde-Lieve: “Bij onze interventies speelt snelheid een grote rol. Het werkingsgebied van onze regio strekt zich uit van Aalter tot Destelbergen, en van Oosterzele tot Sint-Laureins. Het grootste aantal klanten woont in de binnenstad van Gent. Van op de nieuwe locatie kunnen onze medewerkers snel en zonder omwegen de stad bereiken, én ook de buitenrand van ons werkingsgebied.”

Duurzame, toekomstgerichte bedrijvensite

Fluvius bouwt hier een toekomstgerichte bedrijvensite. Een kantoorgebouw voor 119 sedentaire en 23 semi-ambulante medewerkers van de regio; een magazijn voor 60 techniekers; en buitenopslagruimte voor logistiek materiaal en afvalcontainers. De volledige site wordt ingericht met de nodige circulatie-, oplaad- en parkeerfaciliteiten voor voetgangers, fietsers en gebruikers van gemotoriseerd vervoer, zijnde dienstvoertuigen, personenwagens en motorfietsen. En dat voor medewerkers, leveranciers en bezoekers. Geïntegreerde groenaanleg zorgt voor een harmonieus geheel.

Projectontwikkelaar ION zal het project realiseren. Daarbij staat duurzaamheid centraal. Het bouwproject volgt de regelgeving van de GRO-duurzaamheidsmeter van de Vlaamse Overheid. Het streefdoel is om 20 % beter te doen dan de geldende EPB-wetgeving, op het moment waarop de omgevingsvergunning werd ingediend. Energiemonitoring en hergebruik van water maken deel uit van het concept.

Cedric Olivier, ​ Business Unit Manager Oost-Vlaanderen ION: “We zetten als professioneel ontwikkelaar graag onze schouders onder projecten die in lijn liggen met onze langetermijnvisie op vlak van duurzaamheid. Een samenwerking met een gelijkgezinde partner als Fluvius was dan ook een ‘no-brainer’. We zijn fier dit project samen te mogen realiseren.” ​

Bouwbedrijf Mathieu Gijbels is aangesteld om de bouwwerken uit te voeren.

Dave Beuten, algemeen directeur Mathieu Gijbels: “Het nieuwe regiogebouw werd op voorhand volledig 3D gemodelleerd met behulp van BIM (Building Information Modeling). Door onze 3D-plannen van staal, beton en architectuur samen te leggen met de 3D-plannen van onze onderaannemers, kunnen we eventuele conflicten oplossen, voordat we beginnen met de uitvoering. Dit zorgt ervoor dat we binnen de vooropgestelde timing en budget blijven.”

Ook op vlak van duurzame mobiliteit is Fluvius niet bereid tot toegevingen. Er is een bus- en tramverbinding op minder dan 1 km van het gebouw, het treinstation ligt op minder dan 3 km. En de site is zeer goed bereikbaar met de fiets: er zijn fietspaden en fietssnelwegen én samen met de bouwwerken, wordt een fietspad aangelegd dat vlak naast de site loopt. ​

Mathias De Clercq, burgemeester Stad Gent: “Ik ben zeer tevreden met de komst van Fluvius naar The Loop. Op deze goed bereikbare locatie plannen we een nieuw toekomstgericht stadsdeel, met naast kantoren ook ruimte voor handel, ontspanning, groen, wonen en gemeenschapsvoorzieningen. Deze mix van functies zal zorgen voor een levendige stadswijk.”