Extra power voor extreme rollercoaster in Plopsaland

Fluvius startte vorige week met grote werken om extra stroom te voorzien voor een nieuwe, spectaculaire attractie van Plopsaland in De Panne. The ride to happiness by Tomorrowland is een unieke rollercoaster van bijna 1 kilometer lang en met een topsnelheid van 90 km per uur. Je gaat maar liefst vijf keer overkop en draait tegelijk om je eigen as. Voor zo’n extreme attractie is natuurlijk heel wat elektrisch vermogen nodig. De technici van Fluvius bleven veilig aan de grond terwijl ze dat vakkundig aanpakten.

Nico Vanderhaeghe, werfcoördinator bij Fluvius. “Om de nieuwe attractie van stroom te voorzien, deden we uiteraard vooraf de nodige netstudies en onderzoeken. We leggen nu een nieuwe middenspanningskabel aan van in onze centrale schakelpost Pastoor Dequidt in De Panne tot in de klantcabine van Plopsaland Themapark: een traject van 2,2 kilometer. Tegelijk zorgen we ook voor de nodige elektrische voedingskabels voor de toekomstige Plopsa-camping. Onze Synductis-partner watermaatschappij IWVA zal meteen ook twee nieuwe waterleidingen aanleggen in dezelfde sleuf. Het traject van onze leidingen gaat twee keer onder de rijweg, onder een kruispunt en onder een waterloop.”

Zodra alle kabels zijn aangelegd, sluit Fluvius ze correct aan en kunnen ze onder spanning komen. De werken zullen in totaal negen weken in beslag nemen. Op die manier kan de nieuwe attractie tijdig beginnen proefdraaien. Wanneer je effectief ook een duizelingwekkend ritje kunt gaan maken in De Panne, hangt natuurlijk af van de corona-maatregelen.

Regionale woordvoerder (perscontact), Fluvius