Ecosysteem IO.Energy gaat tweede fase in en wil nieuwe energiediensten testen

De eerste sandboxingfase van het project IO.Energy (Internet of Energy) werd op vrijdag 9 oktober afgesloten in aanwezigheid van Thomas Dermine, de nieuwe staatssecretaris voor Relance en Strategische Investeringen. Acht proefprojecten hebben hun werkzaamheden afgerond. Ondertussen worden er nog meer proefprojecten opgestart om nieuwe denkpistes te verkennen. De projecten gaan daarna de demonstratiefase in. Op termijn kunnen deze projecten eventueel tot de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten leiden die het energielandschap veranderen.

• IO.Energy wordt gefaciliteerd door de Belgische elektriciteitsnetbeheerders
  • Het ecosysteem staat open voor alle marktspelers zodat zij de energiediensten van de toekomst kunnen ontwikkelen en de consument een meer centrale plaats in het energiesysteem kunnen geven
  • De eerste testfase met acht proefprojecten is afgerond
  • IO.Energy 2.0 wordt begin 2021 gelanceerd

Sinds februari 2019 zijn Elia, Fluvius, ORES, Sibelga en RESA - de netbeheerders van de Belgische energiesector - samen met zestig bedrijven, overheidsinstanties en academische instellingen een initiatief rond samenwerkende innovatie gestart, dat de naam IO.Energy (Internet of Energy) kreeg.

Het IO.Energy-ecosysteem slaat een brug tussen digitalisering en duurzaamheid en moedigt de energiesector aan tot innovatie. IO.Energy wil helpen bij de ontwikkeling van nieuwe diensten door de uitwisseling van gegevens tussen alle spelers in de sector. De bedoeling is om de eindgebruiker centraal te stellen op een digitaal communicatieplatform waar ze hun productie en verbruik kunnen afstemmen op de behoeften van het elektriciteitssysteem. Deze afstemming zou de optimale integratie van fluctuerende hernieuwbare energie en nieuwe verbruiksgewoonten mogelijk moeten maken, zowel in de verschillende netten als in het nationale elektriciteitssysteem.

Afsluiting van de eerste sandboxingfase

Na een voorbereidende fase, waarin de verschillende ideeën en hypothesen konden worden vastgelegd, werden in juni 2019 acht proefprojecten geselecteerd om hun principes in reële omstandigheden te testen. Deze eerste sandboxingfase gaf meer inzicht in de obstakels waarop de nieuwe producten zouden kunnen stoten, en hoe deze weg te werken. De verschillende proefprojecten konden een toelichting geven over hun werkzaamheden en die in een eindverslag te bundelen. Daarnaast werden op de LinkedIn-pagina van het IO.Energyproject korte samenvattingen gedeeld van wat iedere groep heeft gedaan. Die vind je onder de volgende link.

IO.Energy 2.0, nieuwe proefprojecten voor een tweede sandboxingfase

IO.Energy is een ecosysteem dat mee evolueert in een veranderende context. Vandaag is de
situatie niet meer dezelfde als bij de start van het project, waardoor nieuwe denkpistes mogelijk worden. De tweede sandboxingfase zal zich richten op denkpistes die nog niet ten volle geanalyseerd zijn, zoals elektrische mobiliteit en huishoudapparaten.

Het vervolg met de start van de demonstratiefase

De proefprojecten van de eerste fase die dit wensen en waarvan de technologie en de waarde voor de consument werden bevestigd, kunnen hun concept op grotere schaal uitwerken. In deze tweede fase kunnen de leveranciers van energiediensten de meerwaarde van hun dienstvoorstel bewijzen. Nieuwe pilootprojecten kunnen ook instappen.

Consumentenpanel

In deze sandboxingfase en de daaropvolgende demonstratiefase kunnen 100 tot 150 particulieren vrijwillig deelnemen aan een consumentenpanel om de innovatieve projecten van hun keuze uit te testen. Zodra de technologie volledig goedgekeurd is, moet de regelgeving worden aangepast en kan de markt worden gecreëerd.