Eandis en Infrax tijdelijk ‘noodleverancier’ voor klanten van Belpower

De VREG heeft beslist dat de Vlaamse netbeheerders toestemming krijgen om de toegang van energieleverancier Belpower tot hun distributienetten te beëindigen. Belpower heeft al geruime tijd financiële problemen en heeft nu ook moeilijkheden om zijn contract met de netbeheerders na te leven. Na een laatste bemiddelingspoging van de VREG hadden de distributienetbeheerders om deze toestemming gevraagd.

De distributienetbeheerders Intergem, Imea, Gaselwest, Imewo, Iveka, Iverlek en Sibelgas (met als werkmaatschappij Eandis) en Iveg, Inter-energa, PBE en Infrax West (met als werkmaatschappij Infrax) beëindigen de toegang van Belpower tot hun net op op 12 juni. Klanten van Belpower vallen niet zonder elektriciteit en zullen individueel geïnformeerd worden over hun mogelijkheid om te kiezen voor een andere leverancier. Wie niet onmiddellijk een nieuwe leverancier kiest, wordt tijdelijk beleverd door de netbeheerder wanneer de levering door Belpower stopt.

Tijdelijk levering en evenwicht garanderen

Als een energieleverancier de toegang tot het net wordt ontzegd, dan heeft dat gevolgen voor de werking van de energiemarkt. De energie die de leverancier had besteld om zijn klanten te bevoorraden kan immers niet meer worden geleverd. En de betrokken leverancier kan ook geen energie meer bestellen voor de toekomst, hoewel zijn klanten die wel blijven afnemen. Daardoor kan er een onevenwicht ontstaan in de vraag en aanbod van energie.

Om de energiebevoorrading van gezinnen, lokale besturen en bedrijven te kunnen blijven garanderen, treden de netbeheerders op als noodleveranciers. De netbeheerders zorgen voor continuïteit van de energielevering, en garanderen ook het evenwicht op het net. Dat gebeurt volledig automatisch en de klant blijft dus niet in de kou staan.

Tijdelijke noodoplossing

Eandis en Infrax informeren de betrokken klanten bij alle distributienetbeheerders per brief over hun opties tot en met 11 juni. Daarin worden de vervolgstappen uitgelegd.

De leveringsgarantie die de netbeheerders bieden, zorgt ervoor dat de klant elektriciteit blijft krijgen. De rol van noodleverancier is echter een tijdelijke rol. Het verbruik van de klanten tijdens de periode dat de netbeheerder de levering garandeert zal aangerekend worden. De netbeheerders hanteren daarbij wettelijke tarieven die hoger liggen dan een aantal commerciële tarieven. Klanten van Belpower doen er dus goed aan om zo snel mogelijk een contract af te sluiten bij een nieuwe energieleverancier. Na de overschakeling naar de noodleverancier krijgen ze hiervoor drie maanden tijd. Niet-huishoudelijke klanten moeten die overstap binnen de twee weken doen.

De V-test op de website van de Vlaamse energieregulator VREG biedt voor elk verbruikersprofiel op elk moment de goedkoopste energieleverancier die op de markt beschikbaar is: www.vtest.be

Gezamenlijk persbericht Eandis/Infrax

Woordvoerder, Infrax