Auto’s vol windenergie

Auto’s vol windenergie

Fluvius verbindt grootste industriële windpark in Vlaanderen

In de haven van Zeebrugge wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de bouw van ‘ICO Windpark’: het grootste on-shore windpark op één industriële site in Vlaanderen. De 11 krachtige windmolens komen terecht op de terreinen van ‘International Car Operators’ (ICO),  één van de belangrijkste aanlandingspunten in Europa voor klassieke én elektrische voertuigen die per schip arriveren. Fluvius zorgde voor de aansluiting van het park, via het technische ontwerp en de aanleg van 2 elektriciteitskabels op 36 kV over een afstand van 4 km van de ICO Windpark tot de hoogspanningspost van Elia.

Almaar meer elektrische auto’s
ICO is een van de grootste autotransporteurs ter wereld. Via de havens van Antwerpen en Zeebrugge behandelen ze meer dan 2,5 miljoen auto’s per jaar voor zowat alle grote autofabrikanten en rederijen. Het bedrijf verlaadt auto’s die per zeeschip binnenkomen en zorgt er daarna voor dat die bij de juiste verdelers terechtkomen. Maar bij die auto’s zitten almaar meer elektrische modellen die na enkele weken op zee flink wat batterijcapaciteit verliezen. ICO zocht een duurzame manier om die wagens te laten bijladen voor ze naar de showrooms vertrekken.

Samen met energiebedrijf Engie en havenbeheerder MBZ startte het bedrijf met de bouw van 11 windmolens van elk 4 MW op hun gigantische industriële site van Zeebrugge. De windmolens zelf zullen met hun bijna 60 meter lange wieken 150 meter hoog reiken. Engie zorgt er ook voor grootste ‘laadeiland’ in België. Elektrische voertuigen kunnen er aan 154 laadpalen met elk twee stopcontacten hun batterijen voltanken met stroom.

Willy Rombaut van Fluvius en projectmanager Cyril Daniels van Engie aan ICO Windpark
Willy Rombaut van Fluvius en projectmanager Cyril Daniels van Engie aan ICO Windpark

Fluvius zorgt voor groene verbinding
Om ICO Windpark te koppelen met het hoogspanningnet doen de windparkbouwers een beroep op Fluvius. ‘ICO koos vooral voor onze expertise om elektriciteitskabels aan te leggen in een zeer complexe havenomgeving en die nadien ook te onderhouden en beheren,’ zegt Willy Rombaut van Netbeheer bij Fluvius. ‘De bouw van een windmolenpark volgt een zeer strakke planning en de eigenaars willen na de bouw natuurlijk zo snel mogelijk windenergie kunnen produceren. En om die opdracht tot een goed einde te brengen, treden wij op als projectpartner. Het is een mooi voorbeeld van hoe de vakkennis die we gebruiken voor onze publieke opdracht ook door commerciële spelers hoog wordt ingeschat.’

‘Het traject van de nieuwe klantencabine van ICO tot de elektriciteitspost van Elia was in totaal 4 km, dwars door havengebied én ook onder de dokken,’ legt Olivier Dewulf van Netuitbating bij Fluvius. ‘Gelukkig had Elia onder de dokken eerder al zeekabels voorzien waarop wij onze dubbele 36 kV-kabels (630 mm² alu) op konden aansluiten. Tegelijk legden we een nieuwe glasvezelkabel aan voor de communicatie tussen het windpark en de Elia-post, en vernieuwden we een verouderde 11 kV-kabel die een deel van het traject volgt.’

Vlnr.: Werfcoördinator Dirk Pierloot, hoofd Netten Olivier Dewulf en Toezichter Dries Ryckaert van Fluvius bij de Elia-post 4 km verderop
Vlnr.: Werfcoördinator Dirk Pierloot, hoofd Netten Olivier Dewulf en Toezichter Dries Ryckaert van Fluvius bij de Elia-post 4 km verderop

Naast een technisch ontwerp horen er heel wat vergunningen bij zo’n project. En daarbij kon Fluvius een beroep doen op zijn ervaring en lokale contacten. Aannemer Van den Berg (Besix) realiseerde de aanleg in minder dan 2,5 maand, wat een pluim verdient aangezien het traject werd aangelegd met lange stukken kabel van 800 m om veel mofverbindingen te vermijden. Opvallend was ook dat daarbij een ‘kabelduw-techniek’ werd gebruikt, aangezien een trek-installatie de dikke kabels zou kunnen beschadigen omwille van de vele bochten.

Zodra de aanleg is opgeleverd zal Fluvius via een onderhoudscontract ook instaan voor de uitbating van de kabel. Mocht er een defect ontstaan op de kabels dan staan de lokale technische diensten van Fluvius standby om dat te herstellen.

Een speciale duwtechniek beschermde de kabels bij de aanleg
Een speciale duwtechniek beschermde de kabels bij de aanleg
De nieuwe klantencabine van ICO in Zeebrugge
De nieuwe klantencabine van ICO in Zeebrugge                
Story image

 

Over Fluvius

Fluvius is het netbedrijf dat op 1 juli 2018 ontstaan is uit de fusie van Eandis en Infrax. Fluvius is verantwoordelijk voor het aanleggen, beheren en onderhouden van distributienetten voor elektriciteit, aardgas, riolering, kabeldistributie en warmte, en beheert het gemeentelijk openbare verlichtingspark. In totaal beheert het bedrijf 230.000 kilometer aan nutsleidingen en 7 miljoen aansluitingen. Fluvius is in alle 300 Vlaamse steden en gemeenten actief. 

Fluvius
Brusselsesteenweg 199
9090 Melle