Aquafin trekt productie van groen gas op naar 40 GWh per jaar

Voorbereidingen Fluvius op Gentse site volop aan de gang

Vanaf volgend voorjaar zal er in Gent groen gas afkomstig uit de zuivering van huishoudelijk afvalwater op het gasnet van Fluvius zitten. Voor Aquafin is het na Antwerpen een van de volgende locaties waar het bedrijf de productie van biomethaan zal opstarten in 2025, naast Genk en Dendermonde. Deurne volgt in 2026.

Aquafin exploiteert 328 rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI) over heel Vlaanderen. Hier wordt het afvalwater van ruim 86% van de Vlaamse gezinnen gezuiverd tot de kwaliteit die nodig is om het te lozen in oppervlaktewater. Het teveel aan slib dat ontstaat in het biologische zuiveringsproces wordt deels vergist, waardoor biogas wordt gevormd.

Van WKK naar biomethaan

Dat biogas zette Aquafin tot nu toe in WKK-installaties (warmtekrachtkoppeling) om in elektriciteit en warmte. “De WKK’s bereiken stilaan het einde van hun levensduur,” zegt Maarten Raemdonck, manager Innovatie bij Aquafin. “In Antwerpen-Zuid hebben we in 2021 voor het eerst een WKK vervangen door een biomethaaninstallatie. In zo’n unit worden het methaan en de CO2 in het biogas van elkaar gescheiden. In verschillende stappen wordt het methaan vervolgens opgezuiverd tot het dezelfde kwaliteit heeft als aardgas. Bij dat proces benutten we het volledige energiepotentieel én er komen geen stikstof of verbrandingsgassen vrij. De productie van biomethaan is dus een veel duurzamer alternatief, dat we ook nu ook op 4 bijkomende RWZI’s zullen uitrollen.”

Riothermie warmt gisting op

Milieuadviesbedrijf Nuoro uit Heist-op-den-Berg managet in Gent de implementatie van een biomethaanunit, geleverd door Prodeval, de Franse marktleider in biogas-opwaardering. Nuoro voert hier ook een riothermieproject uit. Hierbij wordt warmte onttrokken aan het gezuiverde afvalwater en met behulp van een warmtepomp op de juiste temperatuur gebracht voor de vergistingsinstallatie. Maarten Raemdonck: “Die warmte haalden we vroeger uit de WKK, maar dat kan nu vanzelfsprekend niet meer. Het is de eerste keer dat we riothermie gebruiken om de vergisters te verwarmen. Dat maakt het hele project nog duurzamer en innovatiever.”

Nuoro startte met de werken in de zomer van dit jaar. “Dit water- en energieproject is een grote stap voor Nuoro,” zegt Michaël Faes, projectleider bij Nuoro. “Wij streven ernaar om duurzame technieken in de watersector op grote schaal te implementeren en dankzij ons partnership met Prodeval brengen we geavanceerde technologie naar België.”

Rechtstreekse injectie op aardgasnet

Naar verwachting zal de biomethaaninstallatie in Gent in het voorjaar van 2025 operationeel zijn. Momenteel bereidt netbedrijf Fluvius de injectie van het biomethaan op het aardgasnet voor. Hiervoor plaatste het een speciale gascabine op de site van Aquafin van waaruit het biomethaan veilig kan worden geïnjecteerd op het net. “De samenstelling van het gas wordt er automatisch mee gecontroleerd en het gas krijgt ook de specifieke gasgeur mee zodat het detecteerbaar is en onveilige situaties meteen worden opgemerkt,” zegt Wesley Servaes van Fluvius.

Op maximaal vermogen zal de installatie op de RWZI in Gent 300 m³ biomethaan per uur kunnen injecteren. Als ook de installaties in Genk, Dendermonde en Deurne operationeel zullen zijn, zal Aquafin in totaal op 5 locaties biomethaan produceren. Goed voor 40 GWh per jaar ofwel het gasverbruik van zo’n 2.650 Vlaamse gezinnen (op basis van een gemiddeld gasverbruik van 15 MWh per gemiddeld gezin en woning).

Of het door Aquafin geproduceerde groen gas ook bij u tot in de woonkamer komt, is moeilijk te zeggen. Het opwekken van groen gas laat zich onder meer terugverdienen door de verkoop van groengascertificaten aan bedrijven die hernieuwbare energie willen aankopen. Het is het internationale VARO Energy die de certificaten van het door Aquafin geproduceerde biomethaan afneemt en verhandelt. Aquafin gebruikt het groen gas ook zelf om zijn dienstwagens op CNG te laten rijden.

Perscontacten:

pers@fluvius.be