115.000 Vlaamse gezinnen online aan de slag met energiegebruik
Almaar meer gezinnen met digitale energiemeters maken actief gebruik van het online klantenportaal mijn.fluvius.be. Daarop kunnen ze gratis hun digitale verbruiksinfo raadplegen. Dat blijkt uit een interne studie van Fluvius, bijna twee jaar na de lancering van het portaal. Eind 2021 waren er al 115.000 gezinnen op actief. Opvallend: liefst 67% van die gebruikers beschikt over zonnepanelen en in 25% van de gevallen geven externe energiedienstverleners advies op maat.
‘Zuiniger, slimmer en groener’
Om de energietransitie in Vlaanderen te kunnen realiseren, moeten we allemaal zuiniger, slimmer en groener omgaan met ons energiegebruik. Dat is ook de kernboodschap van de brede communicatiecampagne ‘Mee met de stroom’ van de Vlaamse overheid in samenwerking met Fluvius. De campagne werd afgetrapt op 21 oktober 2021 en start vandaag haar tweede golf via een tv-spot en online boodschappen over de digitale meters.
Ongeveer 20% van de gezinnen in Vlaanderen heeft vandaag al digitale energiemeters, goed voor 1.263.000 geplaatste digitale meters eind 2021. De digitale meters zijn op alle vlakken cruciaal voor de energietransitie. Ze helpen gezinnen scherp zicht te krijgen op hun energiegebruik: de eerste stap om ermee aan de slag te gaan. Daarnaast bieden ze mogelijkheden om je energiegebruik beter te spreiden en te verschuiven, bijvoorbeeld naar momenten waarop je zonnepanelen stroom opwekken of wanneer energie goedkoper is.
‘Al die nieuwe mogelijkheden zijn cruciaal om de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden’, zegt Fluvius-CEO Frank Vanbrabant. ‘De digitale meter biedt elke klant de informatie en tools om echt aan het stuur te komen van zijn energiegebruik. Maar dan is het natuurlijk belangrijk dat gezinnen en bedrijven er ook effectief mee aan de slag gaan. Deze studie geeft aan dat de eerste groep zogeheten ‘early adopters’ daar intussen concreet mee is gestart. Zij vormen de eerste generatie energiegebruikers die zeer actief omgaat met haar digitale energiedata. En we verwachten dit jaar een grote groei, vooral door de actievere rol die energieleveranciers en andere energiedienstverleners zullen gaan spelen.’
Wie zijn die digitale energiepioniers?
De verbruiksdata op het klantenportaal van Fluvius zijn strikt persoonlijk. Ze zijn enkel toegankelijk voor de persoon op wiens naam het energiecontract van de woning staat, of door derden na expliciete goedkeuring. Voor elk type data moet een klant dan ook een aparte aanvraag indienen: voor elektriciteit, gas, én bijkomend voor kwartier- of uurwaarden of om toegang te geven aan derden. Eind 2021 waren er zo in totaal al 393.000 aanvragen ingediend, door 115.000 gezinnen.
Door alle anonieme gegevens samen te brengen, kon Fluvius wel zeven interessante conclusies afleiden over het profiel van de digitale energiepioniers:
- Meer dan 1 op 7 gaat online aan de slag met energiegebruik
Vandaag staan er 1.263.000 digitale meters opgesteld bij ongeveer 760.000 gezinnen in Vlaanderen. En 115.000 van die gezinnen, meer dan 1 op 7, zijn ook actief met verbruiksdata op het klantenportaal mijn.fluvius.be. - 67% heeft zonnepanelen
Van de 115.000 actieve gezinnen heeft liefst 67% ook zonnepanelen. Zij zijn zeer bewust bezig met energie en willen vooral hun geproduceerde zonnestroom maximaal zelf onmiddellijk verbruiken. Ook het wegvallen van de terugdraaiende teller begin 2021 zal daartoe hebben bijgedragen. - Heel wat mobiele gebruikers
Als klanten hun verbruiksinfo raadplegen, dan doet 60% dat via een gewone computer of laptop, maar 40% logt in op een tablet of smartphone. - Verspreid over heel Vlaanderen en van alle leeftijden
Gezinnen die aan de slag gaan met hun online verbruiksinfo zitten verspreid over heel Vlaanderen en zijn van alle leeftijden. - 33% wil ook detailwaarden per kwartier of per uur
Het klantenportaal mijn.fluvius.be biedt standaard de gemeten verbruiken aan per dag. Maar wie nog meer info wil, kan ook aparte toegang aanvragen tot zijn kwartierwaarden voor elektriciteit en uurwaarden voor aardgas. 33% van de actieve portaalgebruikers heeft dat ook gedaan. - 39.500 gezinnen hebben live-toegang tot energiegebruik
Op mijn.fluvius.be zijn de online verbruiksgegevens minstens 1 dag oud. Wie nog een stap verder gaat en aan de slag wil met live-data uit de digitale meters kan dat ook door een ‘slimme app’ te koppelen met hun digitale meter, via de gebruikerspoort op de digitale elektriciteitsmeter. In totaal vroegen 39.500 klanten zo’n toegang aan. Een overzicht van de 43 beschikbare toepassingen die kunnen worden gekoppeld met de digitale meter staat op de webpagina maakjemeterslim.be. - 1 op 4 vraagt advies op maat bij een energiedienstverlener
In maart 2021 maakte Fluvius het ook mogelijk voor bepaalde bedrijven, zoals energieleveranciers of energie-adviesbedrijven, om toegang te krijgen tot die digitale verbruiksdata van klanten, uiteraard pas na expliciete goedkeuring van de eindklant. Hiermee werd de poort geopend naar een nieuwe generatie (online) energiediensten en -advies op maat. Vandaag zijn er al 26 bedrijven die dankzij de gegevenskoppeling energieadvies op maat kunnen aanbieden aan klanten met digitale meters. Van alle gegevensaanvragen gaat 1 op 4 over deze diensten, goed voor 96.000 van de 393.000 toegangsaanvragen. Fluvius verwacht dat dat aantal in de komende jaren nog fors zal toenemen.
Meer weten over de digitale meters en waarom die cruciaal zijn voor de energietransitie?
Surf dan naar www.meemetdestroom.be of naar www.fluvius.be/mee-met-de-stroom.
Björn Verdoodt