1 op 4 zonnepaneelinstallaties te laat aangemeld

Fluvius stelt sterke stijging vast in voorbije maanden

Steeds meer Vlamingen melden hun zonnepanelen niet of te laat aan bij netbeheerder Fluvius. Nochtans is dat verplicht én belangrijk. Niet alleen voor Fluvius zelf, maar ook voor wie de zonnepanelen laat installeren. Ook wie een laadpaal of een thuisbatterij in gebruik neemt, moet die trouwens aanmelden.

Fluvius stelt vast dat sinds het begin van het jaar het percentage laattijdige aanmelders fors gestegen is. ​ Tot begin dit jaar liepen de aanmeldingen van nieuwe PV-installaties nog vlot binnen. Maar sinds februari merkt Fluvius dat meer en meer klanten de aanmelding over het hoofd zien. De afgelopen maanden werd gemiddeld één op de vier installaties te laat aangemeld. Mogelijk is het wegvallen van de premie voor zonnepanelen sinds dit jaar een van de oorzaken.

Belangrijk voor Fluvius… ​

Nochtans is de aanmelding van de zonnepanelen verplicht binnen de dertig dagen na de keuring ervan. Het is immers belangrijk voor Fluvius om exact te weten waar en hoeveel zonnepanelen er in Vlaanderen liggen. Enkel op die manier kan het netbedrijf kwaliteit en veiligheid van het elektriciteitsnetwerk garanderen én de netwerken voor morgen optimaal uitbouwen. Hoe meer zonnepanelen er in een straat geïnstalleerd worden, hoe zwaarder het elektriciteitsnet er op zonnige dagen wordt belast. Als Fluvius dus niet tijdig weet hoeveel zonnepalen er in een buurt geïnstalleerd zijn, kan het ook niet proactief reageren om het elektriciteitsnet er indien nodig te versterken. Hetzelfde geldt overigens voor laadpalen voor elektrische wagens en thuisbatterijen. Ook die moet je om die redenen tijdig aanmelden.

…én voor eigenaars

Maar ook de eigenaars van de zonnepanelen hebben er alle baat bij om hun installatie tijdig aan te melden. Wanneer zonnepanelen niet of laattijdig gemeld worden rekent Fluvius een extra administratieve kost aan aan de netgebruiker. Bovendien kan je zolang je zonnepanelen niet zijn aangemeld ook geen aanspraak maken op een terugleververgoeding voor de opgewekte stroom die je niet zelf verbruikt.

Makkelijk en snel aanmelden

Zonnepanelen, maar ook laadpalen en thuisbatterijen kan je eenvoudig en gratis aanmelden via de online tool op mijn.fluvius.be. Soms brengt de installateur van de zonnepanelen, thuisbatterij of laadpaal de aanmelding bij Fluvius in orde. Maak hierover dan wel duidelijke afspraken, en volg die ook op. Want uiteindelijk blijf je als klant en netgebruiker verantwoordelijk voor de tijdige melding van je installatie.
Ben jij niet zeker of je installatie correct gemeld is? Je kan het zelf checken in mijn.fluvius.be via de tegel 'groene stroom'. In het overzicht van installaties vind je je installatie terug.

Campagne op sociale media

Om de Vlaming daarop attent te maken, voert Fluvius de komende weken opnieuw campagne op zijn socialemediakanalen met als ludieke slogan ‘Voor Wa?’. De campagne zal de volgende weken zichtbaar zijn op Facebook, Instagram, en via Google Ads, en wordt ondersteund door organische posts, blogs en affiches in de klantenkantoren van Fluvius. Al die kanalen verwijzen bovendien ook door naar een campagnepagina op de website van Fluvius waar het netbedrijf het belang én de voordelen van de verplichte aanmeldingen nog eens duidelijk uit de doeken doet.

Lara Lammens

Corporate Woordvoerder, Fluvius